Lurer du på hva langkjøring koster? Skal du ta førerkort for personbil, må du gjennom en standardisert opplæring ved en trafikkskole som inkluderer den såkalte langkjøringen, nå kjent som “sikkerhetskurs på vei”. Her forteller vi deg alt du trenger å vite om langkjøring, hva det koster og hvorfor det er viktig, og vi kommer med noen nyttige tips til hvordan du kan spare penger underveis. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Langkjøringskurset koster som regel mellom 6.000 og 9.000 kroner. Prisen varierer altså ganske mye mellom kjøreskolene, selv om opplegget er omtrent det samme.
Noen kjøreskoler tilbyr også ulike pakkeløsninger der langkjøringen er inkludert. Langkjøringen utgjør uansett en av de store utgiftspostene når du skal ta lappen. Årsaken til dette er primært at det går med flere timer. Under kan du lese mer om hva langkjøring dreier seg om.
Det formelle navnet på langkjøring er “sikkerhetskurs på vei” og er en obligatorisk del av føreropplæringen, nærmere bestemt den avsluttende opplæringen.
Når du kommer til dette trinnet av læreplanen, har du vært gjennom trafikalt grunnkurs, grunnleggende opplæring og den trafikale delen. Du begynner med andre ord å få et et godt grep om hva det betyr å kjøre bil. Nå er tiden kommet for å vise at du er trygg nok til å ferdes i trafikken på egen hånd, under alle forhold.
Sikkerhetskurset er på totalt 13 timer, det vil si 13 x 45 minutter og innebærer en lang kjøretur som er mye lenger og også mer krevende enn en vanlig kjøretime, og stiller krav til konsentrasjon og utholdenhet.
Det består av fire moduler:
Som oftest foregår langkjøringen med flere elever i bilen samtidig; man er vanligvis to eller tre som bytter på å sitte bak rattet, og de som ikke kjører, kan ta notater underveis. Du kan lese mer om detaljene rundt langkjøring på nettsidene til Statens Vegvesen.
Mange som tar lappen, vil nok oppleve at kjøring i bytrafikk er det mest krevende og stressende. Det kan føles som at det er “tusen ting” å forholde seg til; ikke bare skal du håndtere selve bilen, du må dessuten passe på skilt, trafikklys, filer, fotgjengerfelt og utallige medtrafikanter. Langkjøring kan derfor virke enkelt i forhold. Så hva er egentlig poenget?
Kjøring på landevei og motorvei byr på utfordringer du ikke får i tettbebygde strøk og i lavere fart. Du skal øve deg på å kjøre på en sikker måte i relativt høy hastighet, øve på filskift, oppbremsing, påkjøring, avkjøring, kjøring i tunnel og ikke minst forbikjøring.
Dette er øvelser som stiller helt andre krav til bedømming av fart, avstand og risiko enn ved for eksempel bykjøring. Farebildet er også et annet enn i byen. Det være seg medtrafikanter som kjører i høy fart eller faren for dyr i veibanen. Du skal også lære deg å være konsentrert bak rattet over lengre tid. Langkjøring utgjør nemlig en vesentlig del av kjørehverdagen til mange nordmenn, særlig hvis man bor utenfor de større byene.
Gjennom sikkerhetskurset skal du få en grundig praktisk og teoretisk forståelse av risikoen ved å kjøre bil. Holdninger og ulike kjørestrategier for å redusere risikoen for utforkjørings,- møte- eller forbikjøringsulykker er sentralt. Du skal også bli kjent med deg selv som sjåfør. Hvordan bedømmer du fart og avstand, hvordan tenker du rundt risiko, hvilke momenter bør du øve videre på etter at du får lappen og så videre. Det er altså ingen tilfeldighet at langkjøring heter sikkerhetskurs på vei.
Når det er sagt, så er langkjøringen kanskje også den delen av kjøreopplæringen som er morsomst. Det å kjøre på en landevei som snor seg gjennom et vakkert landskap er jo for mange synonymt med kjøreglede. Det som gjør bilkjøring til en opplevelse og ikke kun nødvendig forflytning. Og forhåpentligvis vil du få litt av denne “ut på tur”- opplevelsen under langkjøringen, selv om du er i en opplæringssituasjon.
I denne artikkelen kan du lese mer om hva langkjøringen går ut på.
I dag koster det ca 30.000 kr å ta førerkort klasse B. Omtrent halve summen utgjøres av kjøretimer, mens omtrent 4.000 kr er eksamensavgifter. Vi snakker her om gjennomsnittskostnader. Trenger du flere kjøretimer, enten fordi du selv føler behov for det eller kjørelæreren mener du trenger det, må du fort plusse på noen tusenlapper. Og skulle du stryke på enten oppkjøring eller teori, vil det naturligvis også det gjøre sluttesummen vesentlig høyere.
Generelt er det derfor smart å ha en økonomisk buffer når du skal ta lappen. Ta gjerne utgangspunkt i 30.000 kr, men ta høyde for at du må ut med mer.
I tillegg til kjøretimer og de obligatoriske kursene må du også betale for:
Vær oppmerksom på at trafikkstasjonene ikke aksepterer kredittkort. På nettet aksepteres Visa, MasterCard og BankAxess.
For at veien til lappen skal bli så kort og rimelig som mulig, er det enkelt sagt to ting som gjelder:
Pugg teori!
Det kan virke som en selvfølge, men en måte å spare penger på - eller rettere sagt unngå unødvendige ekstrakostnader - er å sette av nok tid til å lese på teorien. Altfor mange stryker på teoriprøven fordi de tar for lett på den og ikke setter av nok tid til å lese. Legger du lesetid inn i timeplanen din og tar det like seriøst som lekser, jobb og fritidsaktiviteter, gjør du deg selv en stor tjeneste.
Mengdetrening
Prisen på en kjøretime ligger gjerne mellom 600 og 900 kr, hos enkelte rett under tusenlappen. Men selv om du ikke får kjøre på egen hånd før du har fylt atten, kan du begynne å øvelseskjøre allerede fra du har fylt seksten, forutsatt at du har tatt trafikalt grunnkurs. Har du muligheten til å øvelseskjøre med en kvalifisert forelder, bekjent eller kompis som selv er trygg og erfaren bak rattet, kan du spare store beløp.
Vegvesenet anbefaler at du øvelseskjører flere tusen kilometer før du går opp til prøve. Det betyr i praksis gjerne over hundre timer bak rattet. For mange kan nok det være i overkant ambisiøst og vanskelig å få til praksis. Men selv bare noen timer øvelseskjøring hvor du lærer deg deg mest grunnleggende, vil potensielt kunne spare deg for mange tusen kroner.
Hvis du er så heldig at du får øvelseskjøre mye, så ha i bakhodet at alle som har vært bilførere noen år ikke bare tilegner seg gode vaner, men også små og store uvaner - som fort kan overføres til ferske sjåfører. Så selv om du bør gjøre som veilederen din sier når du øvelseskjører, så vær forberedt på at du kanskje må “reprogrammeres” av kjøreskolelæreren din. Kjøreopplæringen i dag er nemlig ikke slik den var for ti eller tyve år siden.
Sammenligne priser
Uansett hvilken kjøreskole du velger, skal du gjennom det samme undervisningsopplegget, inkludert langkjøringen. En rekke kjøreskoler tilbyr ulike komprimerte forløp og intensivkurs. Selv om du da vil kunne få lappen på kortere tid, betyr ikke det nødvendigvis at du sparer penger. Men for mange kan det være en løsning som fungerer bedre i forhold til skole eller jobb. Et generelt tips er å sammenligne de kjøreskolene som er aktuelle der du bor, gjerne tre - fire ulike aktører, hvis du kan. Se på prisen per kjøretime og på hva de de ulike kursene koster.
Enkelte trafikkskoler frister med ulike tilbud som som “bestått-garanti” eller gratis teoriprøve. Det kan bety reelle besparelser for deg, men alle slike tilbud bør vurderes kritisk. Det samme gjelder hvis en kjøreskole markedsfører seg med ekstra tøffe eller dyre biler. En kjøreskole som har påfallende lave timepriser, bør du også sjekke ekstra nøye. For selv om alle kjøreskoler skal være offentlig godkjente, betyr ikke det at alle er like seriøse.
Tenke kvalitet
Kvaliteten på kjøreopplæringen bør altså veie enda tyngre enn prisen per kjøretime. Det hjelper lite med billige timer hvis du trenger flere av dem - eller hvis du ikke består oppkjøringen. I praksis kan det imidlertid være vanskelig å vurdere kvalitet på skolene på forhånd, i alle fall på en objektiv måte.
Sjekk likevel andres erfaringer på nettet og snakk med venner og kjente om deres opplevelser. Bare ha i bakhodet at kjøreskoler er som andre skoler: Den konkrete læreren du får er viktigere enn skolens ranking eller rykte. Er vedkommende en god pedagog, er tonen og kjemien bra? Kan du finne ut noe om skolens strykprosent, kan det også være noe å se på. Kjøreskoler som har lav strykprosent, vil gjerne fremheve dette på nettsidene sine.
Her gir vi deg noen gode tips på veien:
Øv med app
På nettet finnes det flere kommersielle tjenester som kan hjelpe deg på veien til førerkortet, det vil si med teorien. Du kjøper deg tilgang til oppgaver som tilsvarer de du vil få på teoriprøven og kan øve så mye du vil i en begrenset periode, enten på en nettside eller en app. For mange er dette er godt supplement til kun å lese.
Søk om førerkort i tide
Når du har kommet til langkjøringen, nærmer du deg slutten på føreropplæringen. Det kan derfor være smart å søke om førerkort. Dette gjør du på nettet, via sidene til Statens Vegvesen. Husk dessuten at du må ha søkt om førerkort før du avlegger teoriprøven.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg