Vil du vite mer om førerkort klasse CE? Vet du hva som skal til for å få lov til å kjøre lastebil med henger og hvor mye koster det å legge til klasse CE i førerkortet? Visste du at Lånekassen gir støtte til de som ønsker å utdanne seg til yrkessjåfør? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om å ta førerkort for lastebil med henger, også kalt klasse CE. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Rent teknisk gir førerkort klasse CE rett til å kjøre lastebil med tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Det er ingen øvre tillatt totalvekt for lastebil og/eller henger, også kalt vogntog.
Man må ha klasse C før man kan ta klasse CE. Klasse C gir rett til å kjøre motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg som er godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører. Klasse C gir også rett til å trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750 kg.
Minstealder for klasse C og CE er 21 år, og man må allerede ha førerkort klasse B når man tar førerprøven for klasse C. Det kreves i tillegg gyldig helseattest. Førerkort for tunge kjøretøy er gyldig i 5 år før det må fornyes. Det kreves ingen prøver ved fornyelse, men man må fremlegge helseattest som ikke er eldre enn 3 måneder. Dersom man har helsesvikt kan førerkortet ha kortere gyldighet enn 5 år. Når innehaver har fylt 70 år må førerkort klasse C/CE fornyes for ett år av gangen.
Den vanligste årsaken til at man ønsker å ta førerkort klasse CE er for å jobbe som yrkessjåfør. Å jobbe som lastebilsjåfør med klasse CE innebærer rent praktisk at man kjører vogntog uten øvre tillatt totalvekt. Per dags dato er det etterspørsel etter sjåfører i Norge. Det er derfor gode muligheter for å finne jobb etter endt utdannelse. Før man tar førerkort klasse C/CE kan det være lurt å tenke over om man trives bak rattet i store kjøretøyer, og om man er komfortabel med relativt avansert teknologi da mange av lastebilene i dag er utstyrt med diverse teknologiske løsninger.
Man bør også være klar over at krav til syn og helse for førerkort klasse C/CE er strengere enn for førerkort klasse B. Synsstyrken må være minst 0,8 på det ene øyet og 0,5 på det andre. Hvis det er nødvendig med briller eller linser for å tilfredsstille kravene må synsstyrke uten briller være minst 0,05 på hvert øye. Kravene til synsstyrke må oppnås med briller som ikke er sterkere enn 8 dioptrier.
Når man søker om førerkort klasse C/CE, som faller inn under førerkort gruppe 2, må man ha en helseattest fra lege. Legen vurderer om man oppfyller helsekravene, og gir en sakkyndig vurdering til vegmyndighetene. Det er vegmyndighetene som avgjør om man får førerkort eller ikke. Helseattesten kan ikke være eldre enn 3 måneder når man søker om førerkort klasse C/CE. Dersom man skulle falle inn i en av gruppene som i utgangspunktet ikke får godkjent søknad om førerkort gruppe 2 kan man søke om dispensasjon dersom man mener man likevel har evne til å utføre sjåføryrket.
Hvis man vurderer å starte en utdanning for å bli yrkessjåfør kan det være lurt å vite at en del helsetilstander kan legge begrensninger for mulighetene til å utøve yrket. Noen eksempler er som følger:
Prisen for å få klasse CE kommer an på hvor man tar førerkortet og hvilke klasser man har fra før. Opplæring av sjåfører for tunge kjøretøyer gis av private trafikkskoler og videregående skoler. Dersom man tar opplæring på videregående skole gjelder egne regler. Når man tar de obligatoriske forberedelsene hos en kjøreskole er det vanlig å kjøpe en pakke som inneholder alle de elementene man trenger før man kan gjennomføre teoriprøve og oppkjøring. Noen kjøreskoler tilbyr også intensivkurs, som gjør at man kan gjennomføre den obligatoriske opplæring i løpet av kort tid. I slike tilfeller kan man regne med å fullføre den obligatoriske opplæring i løpet av 3 måneder.
Nedenfor følger en generell prisantydning for hva det vil koste å ta førerkort klasse CE:
Dersom man ønsker å ta førerkort klasse C eller CE for å utføre transportoppdrag mot betaling er man etter norsk lov pålagt å bestå et yrkessjåførkompetansekurs. For å få lov til å jobbe som yrkessjåfør må man altså ha førerkort i riktig klasse, og i tillegg fullføre grunnutdanning på 140 timer eller etterutdanning på 35 timer. Kurs for yrkessjåførkompetanse (YSK) kan tas ved kjøreskole.
Lånekassen gir støtte til personer som ønsker å utdanne seg til å bli buss- eller lastebilsjåfører, og man kan derfor søke om økonomisk støtte til å gjennomføre kjøreopplæring og grunnutdanning (140 timer) for enten persontransport (bussjåfør klasse D), eller godstransport (lastebilsjåfør klasse C/CE). Hva og hvor mye man kan få utbetalt er avhengig av hvilken utdanning man tar, men legg merke til at man ikke får støtte dersom man kun tar førerkort.
Hvor raskt man kan oppnå klasse CE kommer an på hvilke klasser man allerede har i førerkortet. Man må ha klasse C for å få lov til å ta oppkjøring for klasse CE. Dersom man kun har klasse B fra før må man gjennom opplæring for både C og CE.
Klasse C kalles lastebil, og gjelder føring av motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg som er godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører. Opplæring for klasse C er som følger:
Grunnkurs tunge kjøretøy er felles for alle de tunge klassene, og er dermed det samme for klasse C og CE. Kurset skal blant annet gi kunnskap om hva som skiller kjøring med tunge kjøretøy fra kjøring med personbil. Man trenger ikke ta dette kurset dersom man allerede har en tung klasse i førerkortet, og har tatt kurset tidligere.
Grunnleggende opplæring skal lære fører å mestre kjøretøyet rent kjøreteknisk, uten å måtte rette oppmerksomheten mot andre trafikanter. Kjørelærer skal vurdere om man har gode nok ferdigheter til å gå videre til neste trinn.
Trafikal del skal lære føreren å kjøre tilnærmet selvstendig i variert trafikk. Man skal blant annet beherske aktuelt stoff fra regelverket, å planlegge kjøringen, og å kjøre trygt, effektivt, miljøvennlig og behagelig i god samhandling med andre trafikanter. Kjørelærer skal vurdere om man har gode nok ferdigheter til å gå videre til neste trinn.
Avsluttende opplæring skal sikre at fører er så god at han/hun kan kjøre på en ansvarlig måte og i god samhandling med andre trafikanter. Denne delen inneholder også kurs i ulykkesberedskap, sikkerhetskurs på vei og bane, og lastsikringskurs.
Siste del av opplæringen er teoriprøve og oppkjøring, også kalt førerprøve. Teoriprøven tar man på en trafikkstasjon. Før man kan ta prøven må man søke om førerkort. Prøven blir gjennomført på en datamaskin, og man får resultatet med en gang. Dersom man ikke består teoriprøven må man vente 2 uker før man kan prøve på nytt. Man kan ta teoriprøven 6 måneder før man fyller alderskravet.
Når man har bestått teoriprøven kan man gå videre til oppkjøring dersom all obligatorisk opplæring er gjennomført. Førerprøven har flere deler, og alle oppgavene må løses for å bestå prøven. Resultatet blir bestemt når prøven er over, og man får vite om man bestod eller ikke med en gang. Når man har bestått oppkjøring for klasse C kan man gå videre med klasse CE. Opplæring til klasse CE inneholder ingen egen teoretisk del. De obligatoriske delene for klasse CE er som følger:
Det finnes mange kjøreskoler som tilbyr opplæring for klasse C og CE. Når man velger skole er det viktig å undersøke om kjøreskolen er godkjent av Statens vegvesen. Man kan finne en liste over godkjente kjøreskoler på deres hjemmesider, vegvesen.no. Dette sikrer at man får riktig obligatorisk opplæring. Det kan også være en god idé å prøve å finne referanser eller anmeldelser av ulike kjøreskoler dersom man har flere alternativer i området. Spør venner og kjente om de kan anbefale en skole, eller les anmeldelser på internett.
Ta kontakt med flere trafikkskoler og be om prisinformasjon. Spør hvilke pakke-tilbud de har, og om de eventuelt kan sette sammen noe spesialtilpasset til deg. Det er også viktig å høre hvordan de ønsker at man betaler for pakker, kurs og kjøretimer. Husk at dersom de ønsker at man betaler alt på forhånd kan det være vanskelig å få pengene refundert hvis man ikke kan eller ønsker å fortsette opplæring ved den skolen. Dersom man ønsker å benytte seg av et pakketilbud er det lurt å be om en skriftlig avtale om hva pakken inkluderer, og dersom man betaler kontant for noe må man alltid be om å få kvittering.
Hvis man mener opplæringen ikke står til forventningene er det første man bør gjøre å ta det opp med kjøreskolen, slik at de eventuelt kan gjøre opp for seg. Det er også mulig å avbryte opplæringen, eller bytte trafikkskole dersom man ønsker det. Hvis man ikke fullfører opplæringen er det viktig at man får kvittering og annen dokumentasjon på det man allerede har gjennomført, så man slipper å gjøre det en gang til på et senere tidspunkt. Hvis man mener den obligatoriske opplæringen er dårligere enn hva man kan forvente, kan man gi beskjed til Statens vegvesen.
Det er mulig å utdanne seg til yrkessjåfør på videregående skole. Mange skoler i Norge tilbyr transport- og logistikkfag som etter endt utdannelse gir fagbrev som yrkessjåfør. Dersom man kommer rett fra ungdomsskolen eller fortsatt har rett til tre års videregående opplæring har man mulighet til å søke seg til transport- og logistikkfaget i videregående skole. Det vanligste utdanningsløpet er to år på videregående skole etterfulgt av to år som lærling i en bedrift. Ved slutten av læretiden går man opp til fagprøve. Dette er en praktisk prøve som normalt går over to dager, og ved bestått prøve får man fagbrev som yrkessjåfør. Når man tar transportfaglig opplæring ved videregående skole gjelder ikke krav om førerkort klasse B før opplæringen starter. Som transportfaglig elev kan man også ta tilleggsopplæring ved privat trafikkskole uten å ha førerkort klasse B. Legg merke til at man må ha førerkort klasse B før man kan avlegge førerprøve.
Dersom man ikke kvalifiserer for utdanning på videregående skole gjelder fremgangsmåten beskrevet over, ved at man tar førerkort for lastebil (klasse C/CE) og et 140 timers kurs i yrkessjåførkompetanse for godstransport (YSK) ved en godkjent kjøreskole. Man kan begynne med privat øvelseskjøring to år før man er gammel nok til å få førerkort utstedt i den klasse man ønsker, men legg merke til at man må inneha førerkort klasse B før man kan begynne med privat øvelseskjøring i klassen C. For å øvelseskjøre med lastebil må man altså være fylt 19 år, og ha førerrett i klasse B. Ledsager må være fylt 25 år, og han/hun må ha hatt førerrett i klassen sammenhengende de siste 5 årene. Øvelseskjøring kan ikke foregå i forbindelse med transport mot vederlag.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg