Vil du vite mer om førerkort klasse A, førerkortet som gir deg tilgang til alle motorsykler? I denne guiden får du vite nøyaktig det du trenger om både kurs, regler, teori og priser. Hva har du egentlig lov til å kjøre med dette førerkortet, og hva kan gjøre veien til klasse A litt lettere? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Førerkort klasse A gir førerrett for tung motorsykkel, noe som betyr at det ikke er noen øvre grense på motorsykkelens effekt og slagvolum. Dette betyr i praksis at du har lov til å kjøre alle typer motorsykler uten begrensning. Dette inkluderer følgende:
Førerkort klasse A er den øverste klassen av førerkort som eksisterer for ulike typer motorsykler. Det er totalt tre klasser:
Mens førerkort klasse A ikke har noen øvre grense på effekt og slagvolum, har klasse A1 og A2 henholdsvis en øvre grense på 11 kW og 35 kW for effekt, i tillegg til at A1 også har en maksgrense på 125 kubikk for slagvolum. Med førerkort klasse A1 og A2 har du for øvrig lov til å kjøre moped.
Som den tyngste klassen har førerkort klasse A den høyeste aldersgrensen på 24 år, mens A1 har en aldersgrense på 16 år, og A2 har aldersgrense på 18 år. Det er imidlertid mulig å ta førerkort klasse A allerede som 20-åring, forutsatt at man har hatt førerkort klasse A2 i to år.
Avhengig av valg av kjøreskole koster kjøretimer omtrentlig 800 til 1.400 kr per time, inkludert leie av utstyr. Priser varierer etter tidspunkt (formiddag eller ettermiddag) og timens varighet (45-60 min). For førerkort klasse A er det også krav om to veiledningstimer, som ligger på mellom 900 og 1.000 kr per time.
Det er krav om to obligatoriske kurs, og prisen for disse er betraktelig høyere. Sikkerhetskurs på veg, som består av fire timer kjøring og én time teori, koster eksempelvis rundt 6.000 kr. Kursene varer over flere timer og inneholder både teori og praksis.
Selve oppkjøringen koster omtrentlig 3.500 kr, inkludert leie av motorsykkel fra kjøreskolen, hvorav rundt 1.100 kr går til trafikkstasjonen. Teoriprøven tar man samme sted og koster rundt 350 kr.
Det er vesentlig billigere å ta førerkort klasse A dersom man alt har førerkort i klasse A1 eller A2. Det koster deg for eksempel kun ca. 6.000 kr for et syv timers kurs for førerkort klasse A dersom du alt har førerkort klasse A2.
De fleste kjøreskoler tilbyr pakketilbud som gjerne inkluderer all obligatorisk opplæring og kurs, i tillegg til et bestemt antall kjøretimer, vanligvis mellom fem og femten totalt. Her kan man fort spare rundt 1.000 kr. Prisene for pakketilbud for førerkort klasse A ligger på rundt 16.000 - 24.000 kroner, avhengig av hvilken kjøreskole man velger og hvor mange kjøretimer som er inkludert i prisen.
Flere kjøreskoler tilbyr også intensivkurs der du får alt av obligatorisk opplæring i løpet av én til to uker. Kjøreskolene etterspør ofte at du har bestått teoriprøven før du starter. Disse intensivkursene er pakketilbud lignende de over. Prisene varierer etter hvor mange dager og kjøretimer kurset dekker, og ligger på mellom 20.000 og 28.000 kr.
Det anbefales at man er bevisst på at det kan være behov for flere kjøretimer enn pakketilbud tilbyr, og man bør være forberedt på at man kan ende opp med en noe høyere totalpris. Her vil man kunne spare mye på å øvelseskjøre mest mulig på egen hånd, med godkjent ledsager.
Det er flere fordeler ved å kjøre motorsykkel i dagens trafikk. Den mest forlokkende er muligens at du ikke behøver å betale bompenger med motorsykkel. Du unngår også lett kø ettersom tohjulinger har lov å ferdes i kollektivfeltet og er generelt smidige i trafikken. Dette fører også til en betraktelig lavere kostnad for drivstoff. Parkering er videre enklere med en motorsykkel.
Du er imidlertid mer utsatt i trafikken på motorsykkel enn du er i en personbil. Mengden ulykker og dødsfall har ikke sunket over årene slik den har for personbiler, og det har blitt ansett som nødvendig å stramme inn regelverket. Opplæringen i dag er i stor grad rettet mot sikkerhet og holdninger. Dette er positivt for deg som motorsyklist ettersom det gjør det tryggere å ferdes i trafikken.
Med både førerkort klasse A1 og førerkort klasse A2 er man begrenset hva angår motorsykkelens effekt og slagvolum. Førerkort klasse A gir deg total frihet til å kjøre den motorsykkelen du vil. Selv om man må gjennom noen ekstra steg for førerkort klasse A, får man en valgfrihet man ikke får med de andre klassene uten urimelig ekstra kostnad og tidsbruk.
Veien til førerkort klasse A er delt inn i fire trinn:
I tillegg til dette kommer teoriprøven. Denne krever ingen form for opplæring og kan avlegges før man har begynt på trinn en, forutsatt at man har fått godkjent søknad om førerkort. Prøven kan man ta på vegvesenets trafikkstasjoner.
Trafikalt grunnkurs er det samme som man gjennomfører i forbindelse med sertifisering for andre lette kjøretøy som personbil og traktor. Dersom du har førerkortet i en av disse klassene er det da ikke behov for å ta kurset på nytt. Kurset gjennomgår grunnleggende informasjon om ferdsel og trygghet i trafikk samt mørkekjøring. Fullføring av kurset er påkrevd før man kan begynne å øvelseskjøre.
Kravene til øvelseskjøring er at ledsager må være over 25 år samt har hatt relevant førerkort sammenhengende i minst fem år. Ledsager kan sitte på eller kjøre ved siden av på følgesykkel, men både ledsager og øvelseskjører må ha på seg en gul vest merket tydelig med en L. Det er også krav til at elev og lærer benytter toveis kommunikasjonsutstyr for å kommunisere, med mindre man øvelseskjører på avsperret område.
Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse er felles for alle motorsykkel klassene, og må da heller ikke gjentas ved overgang mellom klassene. Den obligatoriske opplæringen består av tre teoritimer som skal være fullført før praktisk opplæring starter. Disse teoritimene forutgår kjøretimer med kjøreskolen og er ikke forbundet med teoriprøven. Den praktiske opplæringen i form av kjøretimer pågår til kjørelærer og eleven sammen vurderer at eleven er klar til å gå videre til trinn 3.
Formålet med trafikal opplæring, trinn tre, er at eleven skal mestre å kjøre selvstendig i trafikken. Denne delen medfører et sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk som varer i fire timer.
Fjerde og siste trinn er avsluttende opplæring. Her må man gjennom sikkerhetskurs på vei som tar åtte timer, hvorav fire er teori og fire er praktisk opplæring. På dette trinnet skal eleven være trygg i trafikken, og ved trinnets ende være klar for å avlegge førerprøven.
Førerprøven består av to deler:
Ved overgangen mellom hver klasse er det obligatoriske kurs, men ingen praktisk eller teoretisk prøve.
Samtidig som det naturligvis er gunstig med en rimelig kjøreskole, er det også andre aspekter som bør taes hensyn til.
Forbrukerrådet anbefaler at det første man gjør når man vurderer en kjøreskole er å se om den er godkjent. Dette kan du gjøre på hjemmesiden til Statens vegvesen. Videre bør du sjekke kjøreskolens referanser ved å lese vurderinger på nett eller snakke med eventuelle bekjente som har benyttet skolen.
Det viktigste for deg som elev er at du har et trygt og komfortabelt forhold til kjørelæreren, hvis ikke kan opplæringsprosessen bli unødvendig belastende. Dersom du skulle være uheldig og ende opp med en kjørelærer du ikke kommer overens med, er det fullstendig mulig å bytte lærer eller eventuelt kjøreskole. Da er det viktig å be om kvittering på gjennomført opplæring.
Videre anbefaler Forbrukerrådet at du unngår forhåndsbetaling. Dersom du betaler på forhånd kan du ikke tilbakeholde betaling dersom eksempelvis kurset eller kjøretimen viser seg å være mangelfull. I visse tilfeller kan det bli vanskelig å unngå forhåndsbetaling, som ved kjøp av pakketilbud. I disse tilfellene bør du lese nøye gjennom presis hva pakketilbudet inkluderer.
Den raskeste måten for å få førerkort klasse A som ung er å starte tidlig og avansere gradvis opp til tung motorsykkel. Dersom du er 15 år, kan du med andre ord begynne å legge planer for å ta motorsykkellappen allerede nå, og få førerkort klasse A allerede som 20-åring.
Videre er den beste måten å spare penger på under opplæringen å øvelseskjøre mest mulig privat, men husk at du må ha med deg en kvalifisert ledsager. Du kan begynne å øvelseskjøre tung motorsykkel når du er 22 år. Det er også mulighet for å begynne tidligere dersom man har førerkort klasse A2.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg