Vil du vite mer om førerkort klasse C1? Og visste du at du ikke trenger å være lastebilsjåfør for å ha nytte av førerkort i klasse C1 for lett lastebil? Mange bobilførere med tung bobil opplever at dette førerkortet gir ekstra frihet når de skal ut på tur. I denne artikkelen forteller vi deg mer om hva du har lov til å kjøre om du har førerkort i klasse C1, hvilken opplæring og oppkjøring du må ha, hva det koster og hvem som tilbyr det, og hvordan du kan fornye et utgått førerkort. Følg våre råd, og unngå de vanligste feilene på veien til ditt nye førerkort!
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Hva innebærer egentlig førerkort i klasse C1 for lett lastebil? Kort fortalt gir denne typen førerkort deg rett til å kjøre motorvogn, eller lett lastebil, med en totalvekt mellom 3.501 kg og 7.500 kg. Denne maksgrensen gjelder også hvis man skal kjøre traktor eller motorredskaper. I så fall kan ikke dette kjøretøyet ha en maksimumhastighet på mer enn 40 km/t. Man har også lov til å trekke en tilhenger på totalt 750 kg etter motorvognen/lastebilen, traktoren eller motorredskapet. Motorvognen kan være godkjent for transport av høyst åtte passasjerer, i tillegg til sjåføren.
Man kan kjøre bobil med førerkort i klasse B for personbil, men her må man altså ta med i beregningen hvilke vektgrenser som gjelder. Med førerkort i klasse B kan du trekke en tilhenger med en totalvekt på høyst 750 kg. Er bilens tillatte totalvekt 3.500 kg, er vogntogets (bilen og tilhengerens) tillatte totalvekt inntil 4.250 kg. Du kan også ha lov til å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg med klasse B, eller endog en tilhenger med totalvekt på over 750 kg, men dette forutsetter at summen av tilhengerens tillatte totalvekt og bilens tillatte totalvekt er høyst 3.500 kg. Dette er den såkalte “campingvognregelen”, men problemet er selvsagt at ikke alle campingvogner passer inn i disse rammene.
Det har av den grunn blitt stadig mer vanlig for bobilsjåfører som sliter med vektgrensen på 3.500 kg, å ta førerkort i klasse C1 til privat bruk. De som trenger klasse C1 i forbindelse med arbeid mot vederlag, trenger derimot yrkessjåførkompetanse i tillegg. Minstealderen for å kjøre opp til førerkort klasse C1 er 18 år, og man må minst ha førerkort i klasse B for å ta skrittet opp til C1. Det er derimot viktig å merke seg at man med dette ikke gis noen utvidede rettigheter som sjåfør av en bil i klasse B.
Totalprisen man må betale for førerkort i klasse C1, kan variere noe fra en kjøreskole til en annen. Forskjellene i pris mellom de rimeligere og de dyrere skolene ligger gjerne på noen hundre kroner for de separate elementene av den obligatoriske undervisningen, førerprøven og teoriprøven. Noen skoler tilbyr også kjørepakker. Disse pakkene, som inneholder obligatorisk opplæring, førerprøve og som oftest to kjøretimer, koster typisk mellom 18.000 kr og 20.000 kr.
En annen viktig faktor som har innvirkning på prisen, er antall kjøretimer man trenger. Det kan være lurt å anslå sitt eget behov så godt man kan på forhånd, når man skal bestemme seg for om man skal kjøpe en pakke eller ikke. Her spiller selvsagt din egen kjøreerfaring inn, og i så måte kan ofte bobilsjåfører som har erfaring med å kjøre med vekt opp mot 3.500 kg, komme godt ut av det økonomisk. Privat øvelseskjøring er også lov, så lenge ledsageren har fylt 25 år og har hatt førerkort i samme førerkortklasse i over fem år. Privat øvelseskjøring er også noe som kan hjelpe med å holde kostnadene nede.
Prisene for de ulike delene kjøpt separat ligger typisk innenfor denne skalaen:
Dessuten må man legge til diverse mindre kostnader, som utstedelse av førerkort, lærebøker og bilde til førerkortet.
Bobilreiser har lenge vært en populær ferieform i Norge, men da korona kom i 2020, og reisemuligheter ble begrenset, medførte dette en økning i salg og utleie av bobiler. Enten man vurderer å kjøpe sin første bobil eller oppgradere sin gamle, kan det være hensiktsmessig å ta førerkort i klasse C1. Har man kun førerkort i klasse B, må man forholde seg til maksreglene for vekt, og dette kan medføre store begrensinger på hvor mange mennesker og hvor mye bagasje man kan ta med seg hvis bobilen i seg selv veier opp mot 3.500 kg. Husk at totalvekt her inkluderer vekten av fører og passasjerer, bagasje og eventuell takboks. Den såkalte “tillatte totalvekten” finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren.
Mange som har bestått førerprøven i klasse C1, mener dessuten at undervisningen har gitt dem en større forståelse for hvilke utfordringer tungtrafikksjåfører opplever på veiene, og at de selv har blitt bedre bilister. Dessuten får de omfattende trening i å håndtere ulykker.
På den annen side koster det en betydelig sum å ta dette førerkortet, og andre faktorer, som lavere maksimal fartsgrense, årlig periodisk kontroll og høyere bomavgifter, kan også gjøre det mindre attraktivt for noen. Per i dag er det også mye av opplæringen som kun er relevant for lastebilsjåfører, og flere bobilførere har ytret ønske om en mer tilrettelagt undervisning som utelater informasjonen som ikke egentlig gjelder for dem.
For å oppnå førerkort i klasse C1 for første gang, må man fullføre opplæring hos en trafikkskole som er godkjent av Statens vegvesen, og disse finner du på vegvesenets nettsider. Opplæringen innebærer følgende trinn:
Det første trinnet består av et tretimers kurs hvor man lærer å skille mellom kjøring med personbil og kjøring med tunge kjøretøy, og hvordan man kan redusere konflikter mellom ulike trafikantgrupper. Denne leksjonen er felles for alle førerkortklasser som innbefatter tunge kjøretøy, og obligatorisk for alle som ikke allerede har et førerkort i tung klasse.
Dette er en ren kjøreteknisk opplæring der man lærer å håndtere kjøretøyet uten å skulle forholde seg til andre trafikanter. Antall kjøretimer som er nødvendig, tilpasses den enkeltes behov, men én time er obligatorisk. Til slutt skal man sammen med læreren ta en trinnvurdering, der man bestemmer om man har gode nok ferdigheter til å kunne avansere til neste trinn.
Nå begynner den praktiske trafikkopplæringen, og målet er å kjøre nærmest selvstendig i variert trafikk. Her lærer man blant annet om planlegging av kjøreturen og om aktuelle detaljer fra regelverket. Dette trinnet avsluttes også med en trinnvurdering, der man sammen med læreren avgjør om eleven er klar til å begynne på trinn fire.
Det fjerde trinnet består av tre obligatoriske kurs på til sammen 22 timer. Det første kurset handler om ulykkesberedskap, der målet er å bli en ressursperson ved ulykker. Denne delen innebærer ni timers opplæring. Det neste er et sikkerhetskurs på vei, der man skal lære å kjøre lange distanser under ulike forhold, og dette varer i fire timer. Kurs nummer tre handler om sikring av last og varer i ni timer.
Denne skal tas ved en av Statens vegvesens trafikkstasjoner. Man må bestille time og søke om førerkort i god tid på forhånd. Teoriprøven kan tas tidligst seks måneder før man fyller 18 år, og hvis man stryker, kan man ikke ta en ny prøve før etter minimum to uker.
Den praktiske førerprøven skal også tas ved en av Statens vegvesens trafikkstasjoner, og bestilles i forkant. Under oppkjøringen kjører man en fastsatt rute på ca 45 minutter, med en lastebil med en totalvekt på mellom 6.000 kg og 7.500 kg. Under prøven skal sensor foreta en helhetlig vurdering av hvorvidt eleven har innfridd opplæringsmålene på en tilfredsstillende måte.
I det store mangfoldet av kjøreskoler kan det føles overveldende å skulle finne en som passer for akkurat deg. Et helt grunnleggende krav er at trafikkskolen må være godkjent av Statens vegvesen. Det kan være fristende å velge den billigste skolen, men i lengden kan det være bedre å betale en litt høy pris for skolegangen enn å betale en desto høyere pris på veien i ettertid. Wright trafikkskole, som befinner seg i den dyrere enden av prisskalaen, er Norges største, men det finnes også mange selvstendige skoler som kan være verdt å undersøke nærmere.
Til syvende og sist er det viktig å finne en skole som lar deg få mest mulig ut av opplæringen, som forbereder deg godt på å bli en selvstendig og trygg sjåfør, og som har en kompetent sjåførlærer som du trives sammen med. Kjenner man seg rådvill, kan det være nyttig å be om tips og anbefalinger fra venner og bekjente, eller lese tilbakemeldinger og anbefalinger på nettet.
Et førerkort i klasse C1 er vanligvis gyldig i fem år hvis det ble tatt eller fornyet etter 10. september 2008. Noen ganger begrenses gyldighetsperioden på grunn av helse eller alder, eller hvis man mangler deler av den obligatoriske opplæringen. Hvis du er 66 år eller eldre, er førerkortet ditt gyldig frem til dagen før du fyller 71 år, og etter at du har fylt 70 år, skal fornyelse av førerkortet skje årlig.
Fornyelse av førerkort som har utløpt for mer enn fem år siden, krever at man leverer eller sender inn en gyldig helseattest som er høyst tre måneder gammel, til en trafikkstasjon. Noen blir også bedt om å levere en synstest. I tillegg må man bestå en ny oppkjøring for tungt kjøretøy. Er det mindre enn fem år siden førerkortet gikk ut, trenger man ikke å kjøre opp på nytt, men man må fortsatt fremvise helseattest. Utstedelsesdatoen for attesten markerer begynnelsen av gyldighetsperioden for det nye førerkortet. Les mer om fornyelse av førerkort for tunge førerkortklasser hos Statens vegvesen.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg