Vil du vite mer om førerkort klasse B? Drømmer du om friheten og fleksibiliteten du får ved å ha lappen? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du trenge å vite om førerkort for klasse B, enten du lurer på hva det koster, hva du selv kan gjøre for å få ned kostnadene, hva opplæringen innebærer, eller hvilken erfaring det er forventet at du har og tilegner deg før du setter i gang. Hva skal til for å bli en god sjåfør, og hvordan kan du sikre deg lappen på best og billigst måte? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Førerkort klasse B er førerkortet som gir internasjonal rett til føring av motorvogn (men ikke motorsykkel eller alle mopeder, selv om man får førerett for moped klasse AM) med en tillatt totalvekt på høyst 3.500 kg. For å få førerkort klasse B må du ha fylt 18 år, være bosatt i Norge, ha sendt inn søknad om førerkort, oppfylle de nødvendige helsekravene og ha godkjent vandel av politiet. Førerkortet er gyldig både i Norge og i utlandet.
Dersom du har førerkort for klasse B, kan du føre kjøretøy som er godkjent for transport av maksimalt åtte personer i tillegg til fører, og du har har lov til å trekke en tilhenger med totalvekt inntil 750 kg. Samlet totalvekt på bil og tilhenger kan ikke overstige 4.250 kg, det vil si at bilen maks kan veie 3.500 kg. Du finner både bilen og hengerens tillatte totalvekt i vognkortet. Bil og henger har hvert sitt vognkort. Den såkalte "campingvognregelen" gir deg imidlertid lov til å trekke en tilhenger på mer enn 750 kg så fremt totalvekten av bil + tilhenger ikke overstiger 3.500 kg.
Det finnes også et førerkort for klasse B96. Dette gir også rett til å føre vogntog, det vil si bil og tilhenger, med en samlet totalvekt på 4.250 kg, men forskjellen er at tilhengeren kan ha en totalvekt på mer enn 750 kg, noe som er praktisk om man for eksempel skal trekke en ekstra tung campingvogn eller flyttelass. B96-lappen ble innført fra og med 19. januar 2013. Man trenger ikke avlegge noen egen førerprøve for å oppnå dette, men man må gjennomføre et syv timers obligatorisk kurs på en trafikkskole. Fokuset under dette kurset er sikring av last og sikkerhet når man kjører med tilhenger på vei. Etter gjennomført kurs blir opplæringen registrert, og du vil motta et nytt og utvidet førerkort.
Med førerkort klasse B har du også internasjonal rett til å kjøre moped (klasse AM) og firehjulsmotorsykkel. Dersom du tok førerkort i klasse B før 19. januar 2013, har du også anledning til å kjøre trehjulsmotorsykkel. Ved kjøring i Norge har du anledning til å kjøre traktor både med og uten tilhenger dersom du tok førerkort for klasse B før 1. januar 2005. I tillegg kan du kjøre beltebil med eller uten tilhengerslede, samt beltemotorsykkel/snøscooter med eller uten tilhengerslede, dersom du tok førerkort for klasse B før 1. juli 2006. Dersom du har hatt førerkort for klasse B i minst to år, kan du også føre en tyngre motorvogn etter spesielle spesifikasjoner. Disse kan du finne på Vegvesenets nettsider.
Det er verdt å merke seg at disse tilleggene ofte bare gjelder for Norge, og at dersom du planlegger å kjøre noe annet enn en vanlig personbil (som definert over) i andre land, må du undersøke hvilke regler som gjelder i dette landet. I og med at det varierer en del hva du har lov til å kjøre, alt etter når du tok førerkort klasse B, kan det også for kjøring i Norge være smart å sjekke Statens vegvesens nettsider, for å sikre at du har nødvendige tillatelser før du for eksempel enten setter deg bak rattet på en traktor eller legger ut på snøscootertur.
Det er relativt kostbart å ta førerkort klasse B. Det er mye du vil måtte lære deg for å bli en trygg trafikant, og opplæringen er omfattende. Et sannsynlig overslag viser at du må regne med at det koster iallfall 30.000 kroner å ta lappen, gjerne mer. Mange betaler mellom 30.000 og 40.000 kroner, mens andre slipper unna med rundt 20.000 kroner. Halvparten av denne summen går til de obligatoriske kursene. Dette er kurs man er nødt til å ta, og denne kostnaden er det slikt sett lite å gjøre med. Av de fastsatte kursene du må gjennom, kan nevnes: trafikalt grunnkurs, mørkekjøringskurs, førstehjelpskurs, sikkerhetskurs på bane samt obligatoriske vurderinger fra kjørelæreren din mot slutten av de ulike trinnene opplæringen er delt inn i. Kjøreskolene tilbyr gjerne pakker med egne pakkepriser, som samler de ulike obligatoriske elementene og diverse ekstra kurs og timer. Innholdet i de ulike pakkene varierer jevnt over, men siden det er nasjonale krav til hva elevene må ha vært gjennom av opplæring før de får stille til oppkjøring, er det begrenset hvor store forskjellene kan være, og prisene varierer heller ikke så mye, men her er det verdt å undersøke ulike kjøreskoler for å sammenligne. I tillegg til utgiftene til kjøreskolen tilkommer også ulike gebyrer for oppkjøring på trafikkstasjonen, avleggelse av teoriprøve og utstedelse av førerkort, som aldri er inkludert i disse pakkene.
Du har imidlertid anledning til å påvirke utgiftene til sertifikatet i en positiv retning ved å redusere antall betalte kjøretimer med kjørelærer. Etter at du har avlagt trafikalt grunnkurs, har du nemlig anledning til å øvelseskjøre. Øvelseskjøring kan gjennomføres både med kjøreskolelæreren og med en privatperson. Dersom du øvelseskjører mye privat, vil du raskere kunne utvikle deg til en god sjåfør, og du vil antagelig trenge færre kjøretimer i regi av kjøreskolen. En kjøretime koster mellom 600 og 700 kroner, og da sier det seg selv at det er mye å spare om du kan begrense antallet til et minimum.
Dersom man skal ferdes i trafikken med en vanlig personbil, kreves det at man har førerkort B. Dette er det førerkortet som er vanligst, da mange både trenger og benytter personbil i det daglige. I tillegg får man ved opplæring til førerkort klasse B bred kompetanse når det gjelder å ferdes i trafikken, og denne kunnskapen gir deg også anledning til å føre andre typer motoriserte kjøretøy og ikke minst søke om påbygging til andre førerkort.
Behovet for et førerkort i klasse B vil imidlertid variere, både etter livssituasjon og etter hvor i landet man bor. Dersom man bor midt i en av de store byene og heller ikke har barn, for eksempel, vil man ha mindre behov for førerkort, og også bil, enn om man bor mer landlig til og har barn. I de større byene i Norge legges det også opp til at folk skal kunne klare seg uten bil. Man satser nå på å utvikle et godt kollektivtilbud, og det finnes gjerne også billige bysykler og elektriske sparkesykler man kan leie ved behov, slik at man enkelt kommer seg rundt omkring. Det er naturlig nok vanskeligere å legge til rette for slikt lenger ut på bygdene, hvor folk bor mer spredt og kollektivtilbudet generelt er dårligere.
Om man spør seg hvorvidt det er nødvendig at folk flest i Norge har førerkort for klasse B eller andre sertifikat, og også bil, er det viktig å ha i mente at det her i landet er blitt lagt til rette for spredt bebyggelse i lang tid. Man har ønsket at befolkningen ikke kun skal bo i sentrale strøk, men fordelt utover store deler av landet. Dette har medført at mange bor slik til at de er avhengige av bil, både for å komme seg til og fra arbeidet og til fritidsaktiviteter, til bekjente og venner, til sykehus og til butikken. Således vil det variere i svært stor grad, avhengig av hvor man bor Norge, hvorvidt man faktisk trenger førerkort for klasse B eller ei.
For å få førerkort klasse B og med det retten til å kjøre personbil, må du få opplæring ved en kjøreskole og deretter avlegge teoriprøve og kjøreprøve. Det første du bør gjøre, er å ta kontakt med flere kjøreskoler og finne den som passer deg best. Det kan være basert på mange ulike faktorer: geografisk egnethet, med tanke på hvor skolen ligger eller hvilke kjørebehov du har, hvilke pakketilbud du ønsker, når det er mulig for deg å påbegynne undervisningen, og lignende. Det er fire trinn du må gjennom for å få ta sertifikatet, og alle disse er obligatoriske og gjennomføres i regi av kjøreskolen.
Hovedmålet med dette kurset er å øke din innsikt i, og bevissthet rundt, sikkerhet i trafikken. Kurset er obligatorisk og kan tas fra man har fylt 16 år. Dersom man har fylt 25 år, slipper man å gjennomføre trafikalt grunnkurs og kan gå i gang med øvrig trafikkopplæring. Etter at man har avlagt trafikalt grunnkurs, kan man begynne å øvelseskjøre, men man må alltid medbringe øvelseskjøringsbevis og legitimasjon. Hvis man er fritatt for kurset på grunn av alder, kan man øvelseskjøre uten øvelseskjøringsbevis, men må alltid ha med legitimasjon. Man er fortsatt nødt til å gjennomføre deler av kurset, nemlig mørkekjøringen og førstehjelpskurset. Hvor mange kjøretimer med kjørelærer som er nødvendig varierer fra person til person, men det er som med kjøring, som med alt annet; øvelse gjør mester, så jo flere timer bak rattet en får, jo bedre er det.
Med grunnleggende opplæring menes at du skal lære å beherske bilen kjøreteknisk. Du skal også tilegne deg kunnskap om kjøretøyet og dine ansvar som bilist, og hvordan du skal kjøre miljøvennlig. Mot slutten av dette trinnet skal du gjennomføre en trinnvurdering der du og kjørelæreren sammen vurderer om du har gode nok ferdigheter til å begynne på neste del av opplæringen.
På dette trinnet skal du lære å kjøre i trafikken og bli mer selvstendig. Du skal kunne lese trafikken og manøvrere i ulike trafikkbilder samt vite hvordan du skal forholde deg til, og ta hensyn til, andre trafikanter, det være seg bilister, syklister eller fotgjengere. I dette ligger at du skal evne å redusere risikoen for ulykker, du skal kunne foreta trygge forbikjøringer, og du skal vite hvordan å forholde deg til at andre kjører forbi deg. Du skal kunne kjøre effektivt, miljøvennlig og økonomisk, og du skal kjøre på et slikt vis at det er behagelig å være din passasjer. For å tilegne deg alt dette trenger du mye mengdetrening, og det er derfor viktig med mye øvelseskjøring med fokus på disse elementene.
Når du har vist at du håndterer de nevnte elementene, er du klar for å gjennomføre et sikkerhetskurs på fire timer på en glatt øvingsbane. Her skal du kjøre på glatt underlag og lære å mestre bilen under disse forholdene samt lære hvordan du sikrer last og passasjerer forsvarlig. Trinnet avsluttes med en tilsvarende vurdering som på det forrige trinnet, der det avgjøres om du er klar for den avsluttende delen av opplæringen.
På dette trinnet skal du ha blitt dyktig nok til å kunne kjøre selvstendig på en ansvarlig måte og ta hensyn til og forstå andre trafikanter. Du skal også vite hva du bør jobbe videre med og ytterligere forbedre etter at du har fått førerkortet. Det tar tid å bli en virkelig dyktig sjåfør, og du er ikke nødvendigvis utlært når du står der med lappen i hånden. Det er derfor viktig at du som nybakt sjåfør er bevisst på dette.
I løpet av dette trinnet skal du også gjennomføre et 13 timers langt sikkerhetskurs på vei, det som tidligere var kjent som “langkjøring”.
Det består av fire deler:
1. Risiko ved bilkjøring
2. Kjøring på landevei og forbikjøring
3. Kjøring i variert trafikkmiljø
4. Refleksjon og oppsummering.
Når du tar dette kurset, er det ønskelig at du har nok ferdigheter til å kunne bestå selve førerprøven. Det er kjørelæreren som avgjør om du er klar til å gå ett trinn til et annet og så videre til trinn fire og selve oppkjøringen. Etter hvert trinn har du altså en obligatorisk veiledningstime sammen med kjørelæreren din, hvor dere vurderer din kjørekompetanse og hvor kjørelæreren avgjør hvorvidt du innehar nok kunnskap og ferdigheter til å gå videre.
Når alle de obligatoriske trinnene er gjennomført og teoriprøven er bestått, kan du melde deg opp til oppkjøring. Du må i forbindelse med oppkjøringen velge om du vil kjøre opp med manuelt eller automatisk gir. Dersom du velger automatisk gir, får du en kode i førerkortet som begrenser førerretten din til kun å gjelde biler med automatgir. Dersom du senere skulle ønske å kjøre bil med manuelt gir, må du da ta oppkjøringen på nytt.
Dersom du har kjøreopplæring og oppkjøring på en tid av året hvor det er lyst om kveldene, må du delta på en mørkekjøringsdemonstrasjon og få dette dokumentert så snart dette blir mulig.
Allerede før du fyller 18 år, kan du ta teoriprøven for førerkort klasse B. Denne tas på en trafikkstasjon og må være avlagt før du kan få oppkjøring. Dersom du ikke består teoriprøven, må du vente i to uker før du kan prøve på nytt. Har du spesielle behov eller lese- og skrivevansker, har du rett på tilrettelegging under prøven.
Norske kjøreskoler skal tilby kvalifisert og godkjent kjøreopplæring etter de regler og krav som gjelder, noe du kan lese mer om på Lovdata. Det finnes også statlig regulerte krav til innholdet i de obligatoriske elementene man må igjennom, så selv om de ulike kjøreskolenes tilbud kan variere hva gjelder priser, pakkepriser, hvilke skolebiler de tilbyr og når på døgnet og i uken de har timer, så vil innholdet i kursene deres til syvende og sist være ganske likt. Det betyr dog ikke at alle norske kjøreskoler har like gode forutsetninger for å undervise i de ulike trinnene, så her lønner det seg å lese omtaler og anmeldelser på nettet samt forhøre seg med venner og bekjente og se om de har en å anbefale. Det aller første du bør gjøre, er imidlertid å sjekke om skolen du ser på, overhodet er godkjent av Statens vegvesen. Tenk også over hvilket budsjett du har, hvilke behov du har som elev, og hvilke erfaringer du har som sjåfør. Hvis du ikke har kjørt mye fra før, og kanskje ikke har anledning til å øvelseskjøre så mye heller, er det desto viktigere å finne en god kjøreskole. Hvis du har kjørt en god del allerede og vil kunne øvelseskjøre mye underveis med en kvalifisert ledsager, er det kanskje mindre viktig å finne en kjørelærer du har god kjemi med, men det er uansett viktig at du som elev kjenner deg trygg og komfortabel.
Hvilken kjøreskole du bør velge, avhenger også av hvor du bor og hvor du skal kjøre i fremtiden. Hvis du bor ute på landet og tenker å flytte inn til en storby, kan det være enkelt å ta lappen i rolige, landlige strøk, men du får da svært lite erfaring med å kjøre i en stresset trafikkmaskin. Da kan det være lurt å be om en kjøretime i byen også, eller spørre om dere kan legge langkjøringen til et urbant område med mer trafikk, slik at du får trent på dette også før du skal sette deg bak rattet alene og kjøre selvstendig i byen.
En annen viktig faktor er at det i de store byene gjerne finnes flere kjøreskoler å velge mellom enn det gjør på mindre steder, slik at om du bor litt utenfor allfarvei, kan det være vanskelig å finne en skole som passer for akkurat deg. Kanskje tjener du på å reise litt, for å finne den aller beste skolen? Det er i alle tilfeller viktig å undersøke alle muligheter nøye så du sikrer deg et godt tilbud og husk: det er aldri for sent å snu. Du kan alltids bytte!
Tidligere i artikkelen har viktigheten av å øvelseskjøre blitt fremhevet. En ting er den øvelseskjøringen som gjøres med kjøreskolelæreren, en annen er den du bedriver privat. Etter at du har avlagt trafikalt grunnkurs, kan du øvelseskjøre, så fremt du har med de gyldige papirene og en godkjent ledsager. Kravet til ledsageren er at han eller hun har fylt 25 år og selv har hatt sertifikatet for førerkort klasse B i fem år. Privat øvelseskjøring vil ikke bare kunne redusere kostnaden for å få sertifikatet, det vil også raskere kunne gjøre deg til en bedre og tryggere sjåfør, hvilket er til det beste for både deg og andre trafikanter. Det anbefales derfor på det sterkeste at du bruker tid på dette. Det kan være lurt at ledsageren som skal øvelseskjøre med deg, tar en prat med kjørelæreren din og får noen pekepinner, slik at dere kan ha fokus på det samme under de private kjøretimene som du fokuserer på sammen med kjørelæreren og kjøreskolen.
Selv om du velger den kjøreskolen du anser som best egnet for deg, kan det likevel være at du ombestemmer deg underveis. Det kan være at du ikke har så god kjemi med kjørelæreren, at du ikke kan få kjøretimer på tidspunkt som passer for deg, at du ikke får de forklaringene og instruksene du trenger, eller lignende. Dersom du opplever at det er vanskelig å samarbeide med kjørelæreren, er det lurt å ta dette opp med vedkommende først. Det kan jo være at problemene har oppstått som følge av en misforståelse. Dersom det ikke hjelper, har kjøreskolene gjerne flere lærere, og du kan høre om det er mulig å bytte lærer. Om det ikke er anledning til det eller du ikke ønsker å gjøre det, kan du gå til en annen kjøreskole. I så fall er det synd om du har forskuddsbetalt for mye, så vær forsiktig med hva du betaler for, spesielt når det gjelder kjørepakker, før du vet om du er fornøyd med kjøreskolen. Og om du må betale på forhånd, be alltid om en kvittering så du har noe å vise til hvis du vil klage på kjøretreningen. Det er også viktig at du ber om dokumentasjon på de obligatoriske elementene du har gjennomført, slik at du kan fremvise disse for den nye kjøreskolen og med det slippe å ta deler av lappen en gang til.
Den tillatte totalvekten du har anledning til å kjøre med når du har førerkort klasse B, er 3.500 kg. Dette er hva bilen maksimalt kan veie, og det er viktig å ikke overskride denne grensen ved enten å laste bilen for full eller å trekke en for tung tilhenger. Da kan man for det første risikere å ødelegge bilen, siden det er begrenset hvilken vekt den tåler, og for det andre vil man ved å laste for tungt svekke bilens kjøreegenskaper, noe som igjen kan være farefullt både for deg som sjåfør og for andre trafikanter du møter. Dersom du synes det er vanskelig å beregne hvilken vekt du har lov til å kjøre med, har vegvesenet en tilhengerkalkulator på sine hjemmesider, hvor du ved å legge inn bilens og tilhengerens registrerings- eller understellsnummer, kan finne ut om det er tilstrekkelig med førerkort klasse B eller om du trenger klasse B96 eller klasse BE for å trekke den aktuelle tilhengeren. Når du legger inn bilens registreringsnummer i kalkulatoren, vil du få oppgitt den høyeste tillatte totalvekten på en eventuell tilhenger samt den høyeste aktuelle totalvekten for førerkortklassene B, B96 og BE.
Merk at dersom du skal kjøre med tilhenger, er det tillatt med enkelte tilhengere uten brems, mens andre må ha brems. Dette avhenger av totalvekten. Dersom den tillatte totalvekten er på over 750 kg, skal hengeren være utstyrt med brems. I bilens vognkort fremkommer det hva som er tillatt totalvekt for henger uten brems, og hvilken vekt som er tillatt dersom man har tilhenger med brems. Det finnes også begrensninger for hvor fort du har lov til å kjøre med tilhenger. Du har generelt ikke lov til å kjøre raskere enn 80 km/t med en tilhenger med brems, og ikke raskere enn 60 km/t med en tilhenger uten brems. Det er ikke anledning til å frakte personer i tilhengeren, med mindre spesiell tillatelse er gitt av politiet.
Dersom du er under 75 år når du tar førerkort for klasse B, er dette gyldig inntil du fyller 75. Etter at du har passert 75 år, må du ha legeattest på at du fortsatt kan kjøre bil. En slik legeattest har en varighet fra ett til tre år, og du får utstedt et nytt førerkort med lik varighet som på legeattesten. Frem til 19. januar 2014 var et førerkort gyldig inntil innehaveren av kortet fylte 100 år.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg