Lurer du på hva trafikkskole i Oslo koster? I Oslo er det mange trafikkskoler å velge mellom, og prisforskjellene er store. Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for trafikkskoler i Oslo, inkludert priser for pakketilbud og enkelttimer, hvilke kjøreskoler som er populære i Oslo, hva som kjennetegner en god kjøreskole og mye mer. Vet du hvordan du kan spare penger når du skal ta lappen? Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
For mange mennesker er det viktig å kunne kjøre bil, enten du må reise over lange avstander for å komme deg til jobb eller om du bare ønsker å komme deg fra A til B på en mer effektiv måte. Det å lære seg å kjøre bil blir dessuten sett på som en viktig del av overgangen til voksenlivet. Dessverre har viktigheten av å kunne kjøre bil liten effekt på kostnadene for å ta førerkortet. Det kan være kostbart å ta lappen, men det er samtidig en investering som du kan dra nytte av for resten av livet.
Den totale prisen for å ta lappen for personbil, det vil si klasse B, kan variere fra det ene tilfellet til det andre, men i gjennomsnitt koster det omtrent 30.000 kroner. Av disse 30.000 kronene utgjør obligatoriske kurs og utgifter rundt 20.000 kroner, mens det resterende består av kjøretimer. Prisen for en kjøretime ligger vanligvis et sted mellom 600 og 850 kroner timen, men kjøretimen varer normalt i 45 minutter. Noen kjøreskoler er rimeligere enn andre og noen mennesker trenger flere kjøretimer enn andre for å bli tilstrekkelig forberedt på oppkjøring. Derfor er det vanskelig å si nøyaktig hvor mye det vil koste totalt sett.
Kjøreskolene i Oslo tilbyr pakkeløsninger for deg som skal ta førerkort, både for personbil og med tanke på andre førerrettigheter. Det vil si at du kan få obligatoriske kurs og kjøretimer til en rimelig pakkepris. Du kan også velge å betale for hvert obligatoriske kurs og hver kjøretime individuelt.
Nedenfor finner du en oversikt over omtrentlige kostnader knyttet til førerkort klasse B:
I tillegg til utgiftene som går til kjøreskolen, må du også regne med følgende (priser per 2022):
Prisen for alt av obligatoriske kurs og avgifter til staten vil stort sett være de samme uansett, foruten visse prisforskjeller mellom ulike kjøreskoler. De største prisvariasjonene er imidlertid knyttet til antall kjøretimer og prisen for kjøretimene. For å redusere de totale kostnadene, lønner det seg å øvelseskjøre så mye som mulig privat sammen med familiemedlem eller andre bekjente. Ved å få rikelig med kjøretrening, sørger du for at kjøreferdighetene dine blir automatisert og kommer mer naturlig. For å kunne øvelseskjøre må du ha fylt 16 år og du må ha fullført trafikalt grunnkurs hvis du er yngre enn 25 år. I tillegg må ledsageren din ha fylt 25 år og hatt førerkort sammenhengende i løpet av de siste fem årene. Bilen skal også ha en rød L med hvit bakgrunn klistret bak på bilen. Ved å øvekjøre mye privat, reduserer du behovet for kjøretimer hos kjøreskolen. Likevel er det lurt å kombinere privat øvelseskjøring med kjøretimer hos kjøreskolen.
For å unngå å betale for mye, er det lurt å sjekke prisene hos flere kjøreskoler før du gjør er valg. Det er prisforskjeller mellom kjøreskolene i Oslo, og ved å velge riktig kjøreskole, kan du fort spare noen tusenlapper. Husk imidlertid på at det billigste ikke alltid er det beste. Det er også lurt å forhøre seg med venner og bekjente for å lære om deres erfaringer med de ulike kjøreskolene i Oslo.
En kjøreskole tar deg gjennom den obligatoriske opplæringen som skal til for at du kan ta oppkjøringen og til slutt få førerkortet. Føreropplæringen består av fire ulike trinn som avsluttes med oppkjøring. Disse er felles for de fleste førerkortklassene, selv om det kan være mindre forskjeller mellom de ulike klassene. Vi bruker her klasse B som eksempel.
Hvis du er under 25 år, må trafikalt grunnkurs være fullført før du kan begynne med øvelseskjøring. Er du over 25 år, blir du fritatt for deler av det trafikale grunnkurset. Her lærer du blant annet om din rolle som fører i trafikken, hvordan mennesker samhandler i trafikken, hvilke plikter du har og hvilke tiltak som skal gjennomføres dersom det oppstår trafikkulykker, om øvelseskjøring og mørkekjøring. Fullført trafikalt grunnkurs gir deg et bevis som gir deg rett til å begynne med øvelseskjøring. Dette beviset må tas med enten du øvelseskjører privat eller med kjøreskolen din. Hvis du allerede har førerkort for moped eller annet kjøretøy, er du fritatt fra å gjennomføre trafikalt grunnkurs.
På dette trinnet vil du lære å kontrollere bilen samtidig som du skal tilegne deg kunnskap om ditt ansvar som bilist, miljøvennlig kjøring og om bilen. Mot slutten av den grunnleggende opplæringen, vil kjørelærer din og deg vurdere om ferdighetene dine er gode nok til at du kan begynne på tredje trinn. Det er lurt å ta mange kjøretimer både hos kjøreskolen og privat, slik at du tilegner deg tilstrekkelig kunnskap og erfaring på en rask og effektiv måte. Du kan selv velge om du vil kjøre opp med automatgir eller manuelt gir. Hvis du velger å kjøre opp med automatgir, vil det fremgå av førerkortet ditt at du kun har lov til å kjøre biler med automatgir. Kjører du opp med manuelt gir, kan du kjøre begge deler.
Målet med den trafikale delen er at du blir vant med å kjøre i variert trafikk og at du blir mer selvstendig. For eksempel skal du lære om hvordan du skal foreta en forbikjøring og hvordan du skal forholde deg til å bli forbikjørt, du skal lære om hvordan skal kjøre for å redusere risiko for ulykker, hvordan du kan kjøre på en miljøvennlig måte og om ulike trafikantgrupper. Når du nærmer deg slutten av den trafikale delen, må du gjennomføre sikkerhetskurs på øvingsbane. Her skal du blant annet lære om hvordan du sikrer personer og last, og opplæringen skal bidra til å redusere risikoen for at du ender opp i trafikkulykker.
I den avsluttende opplæringen skal du lære å ta hensyn til andre trafikanter, kjøre på en ansvarlig måte, samt å velge en kjørestil med minimal risiko for ulykker. I tillegg har den avsluttende opplæringen fokus på å gjøre eleven bevisst på hvordan vedkommende kan bli en bedre sjåfør. Som en del av den avsluttende opplæringen må du gjennomføre et sikkerhetskurs på vei som varer 13 timer og består av fire trinn (risiko ved bilkjøring, forbikjøring og landeveiskjøring, kjøring i variert trafikk, samt refleksjon og oppsummering). Når du har fullført teorikurs og den avsluttende opplæringen, er du klar for å ta oppkjøringen.
Teoriprøven tas hos en trafikkstasjon og ikke på kjøreskolen. Du kan tidligst ta teoriprøven for førerkort i klasse B seks måneder før du fyller 18 år, og du må bestille time på nett i forkant. Oppkjøringen tas også på en trafikkstasjon og du må selv bestille time. Under oppkjøringen får du en forhåndsbestemt rute med ulike vei- og trafikkforhold. Oppkjøringen varer i omtrent én time.
I Oslo finnes en rekke kjøreskoler som du kan velge mellom. Det store mangfoldet gjør at det ikke alltid er like lett å skille de gode kjøreskolene fra de som er mindre gode, og derfor er det viktig at du gjør grundige undersøkelser før du bestemmer deg for å investere mye penger, for eksempel i pakketilbud, hos den enkelte kjøreskolen. Først og fremst må du vite om kjøreskolen er godkjent. Alle kjøreskoler skal være godkjent av Statens vegvesen og du kan selv se om den aktuelle kjøreskolen er å finne på Statens vegvesens oversikt over godkjente skoler.
Når du har kontrollert at de aktuelle kjøreskolene er godkjent, bør du sammenligne dem og prøve å finne ut hvem som tilbyr best priser og hvem som tilbyr best kvalitet. Selv om pris er viktig for mange, er det viktig å huske at pris ikke er alt. Får du ikke god nok opplæring, er sjansen større for å stryke på oppkjøring eller på teoriprøve, og når du må ta oppkjøring eller teoriprøve på nytt, blir det fort dyrere. Derfor er det ikke nødvendigvis slik at kjøreskolen med de laveste prisene for kjøretimer er den billigste alternativet i det store bildet. For å finne ut om en kjøreskole tilbyr god kvalitet, kan du lete frem referanser på nettet. Ofte kan du finne slike referanser på hjemmesidene til de aktuelle kjøreskolene, men det er også lurt å spørre venner og bekjente som du stoler på. Venner som allerede har erfaring med kjøreskoler kan gi deg verdifulle anbefalinger. Hvis du begynner opplæringen hos en kjøreskole, men kommer dårlig overens med kjørelæreren, kan du bytte kjørelærer. Du har også muligheten til å fortsette opplæringen hos en annen kjøreskole, men det forutsetter at du har kvitteringer som dokumenterer hva du allerede har gjennomført.
En god kjørelærer skal sørge for at elevene ved fullført opplæring har gode nok kjøreferdigheter. Kjørelæreren skal ikke gjøre opplæringen mer tidkrevende enn nødvendig, samtidig som han eller hun skal ha tålmodighet i møte med elever som trenger mer tid på å bli dyktige sjåfører. En god kjørelærer setter et passelig tempo for opplæringen som forøvrig skal samsvare med ferdighetene dine.
En god kjørelærer skal også være proaktiv. Det innebærer at de lett forutser potensielle problemer før de får konsekvenser. De veileder elevene på en slik måte at eleven ikke er redd for å ta initiativ dersom det er noe han eller hun ikke forstår eller synes er vanskelig. I tillegg skal de lære elevene å være ansvarlig for sine egne beslutninger. Pliktene og ansvaret til en kjørelærer går derfor utover det å lære elevene hvordan de skal kjøre bil. De skal også lære elevene å kjøre på en ansvarlig måte.
Avtalen mellom deg og kjøreskolen regulerer hva du kan kreve av kjøreskolen. Hvis du ikke får det som er avtalt, har du muligheten til å holde tilbake penger eller å få penger tilbake. Hvis du ikke er fornøyd med kjøreopplæringen, kan du ta kontakt med Statens vegvesenet. Statens vegvesen kontrollerer at alle godkjente kjøreskoler oppfyller gjeldende krav. Du kan også klage til kjøreskolen dersom du ikke er fornøyd. Hvis uenighetene ikke lar seg løse, kan saken bringes inn for forliksrådet og senere til rettsvesenet.
Som storby har Oslo et bredt utvalg av kjøreskoler. På den ene siden er det positivt med mange valgmuligheter, men på den annen side kan det være vanskelig å skille mellom gode og dårlige kjøreskoler. Nedenfor ser vi nærmere på noen av de mest populære kjøreskolene i Oslo.
ABC Trafikkskole: ABC Trafikkskole har holdt på sine 1950-tallet og er med det en av de eldste trafikkskolene i Oslo. Hos denne trafikkskolen får du opplæring til førerkort klasse B, både med automatgir, manuelt gir og biler som er spesialtilpasset mennesker med funksjonsnedsettelser. ABC Trafikkskole var dessuten det første trafikkskolen i Oslo til å ta i bruk EL-biler som en del av undervisningen deres. Kjøreskolen har sine kontorer like ved Tøyen senter i Oslo og tilbyr opplæring på norsk, engelsk, spansk og persisk.
Wright Trafikkskole: Wright er Norges største trafikkskole med 32 avdelinger over hele landet fra sør til nord. Wright ble etablert i 1997 og deres hovedkontor er å finne på Haugenstua i Oslo. Wright har i tillegg avdelinger ved Oslo Nord, Nydalen-Grünerløkka og Ullern. Hos denne trafikkskolen kan du får opplæring i mange forskjellige klasser for både motorsykkel, moped, bil, lastebil, lett lastebil, buss, minibuss og snøscooter.
Alna Trafikkskole: Alna Trafikkskole ble etablert i 1995 og har med det lang erfaring i bransjen. Kjøreskolen har trafikklærere med over 40 års erfaring som dessuten er utdannet ved Statens Yrkespedagogiske Høgskole og Statens Trafikklærerskole. Her fokuseres det på å integrere teori med praksis og det legges mye vekt på faglig kompetanse og god kundeservice. Deres beliggenhet er godt egnet for kjøreopplæring, med korte avstander til gode øvelsesområder. Alna Trafikkskole har dessuten utviklet sitt eget undervisningsmateriell som skal gjøre undervisningen effektiv.
Majorstuen Trafikkskole: Majorstuen Trafikkskole er en relativt fersk trafikkskole som ble etablert i 2015. Selv om denne trafikkskolen er relativt ny, har alle deres trafikklærere pedagogisk lærerutdannelse. Trafikkskolen ligger i Hegdehaugsveien, ikke langt fra Majorstukrysset. Majorstuen Trafikkskole legger vekt på trafikksikkerhet og miljøvennlig kjøring. Her kan du få opplæring i klasse B, B96, BE, A, A1 og A2.
Lech-Hanssens Trafikkskole AS: Lech-Hanssens Trafikkskole AS ble etablert allerede i 1968 og er med det en av de eldste kjøreskolene i hovedstaden. Lech-Hanssens Trafikkskole har avdelinger i Oslo og Bærum og tilbyr opplæring til bil (klasse B, B-AUT, BE/B96), motorsykkel (klasse A, A1 og A2) og moped (klasse AM 146). Oslo-avdelingen ligger ved Uranienborg, mens avdelingen i Bærum ligger ved Sandvika. Lech-Hanssens Trafikkskole AS tilbyr sine kunder opplæring på norsk, engelsk og spansk.
Dette er bare noen av de populære kjøreskoler i Oslo. Når du skal finne en passende kjøreskole for akkurat deg, er det derfor fortsatt viktig å sjekke mange ulike aktører, slik at du kan sammenligne dem med tanke på pris og kvalitet. Ved å registrere deg hos oss i Kjøresmart kan du få hjelp med å finne egnet kjøreskole og motta tilbud fra ulike skoler i ditt nærmiljø.
Alle ønsker å oppnå best mulig pris når de skal ta lappen. Noe av det viktigste du kan gjøre for å betale minst mulig for lappen, er å øve så mye du kan privat. På grunn av prisforskjellene mellom ulike kjøreskoler i Oslo, er det likevel viktig at du også sammenligner priser før du velger kjøreskole.
Ser man på prisen for en kjøretime, vil man se at det finnes enkelte forskjeller. Ved å se på fem nevnte kjøreskolene i seksjonen over, varierer prisen for en kjøretime fra 710 kroner for den billigste til 750 kroner for den dyreste. Prisforskjellen er ikke så veldig stor, men hvis du ender opp med å ta mange kjøretimer, vil forskjellen utgjøre en forskjell totalt sett. Det er verdt å merke seg at det også finnes forskjeller i forhold til tidspunkt på dagen hos mange kjøreskoler. Dersom du kun har mulighet til å kjøre etter jobb eller studier, må du hos noen kjøreskoler regne med å betale mer. For de som opererer med ulike priser tidlig og sent på dagen, øker prisen vanligvis med rundt 100 kroner timen etter klokken 16 eller 17. Det samme kan gjelde i helger hos noen kjøreskoler. Før du velger kjøreskole, er det viktig at du finner ut når du har mulighet til å ta kjøretimer.
Når det gjelder deler av det mer kostbare obligatoriske opplæringen, ser vi også prisforskjeller. For kjøring i landeveismiljø tilbyr den billigste kjøreskolen av de ovennevnte en pris til 3500 kroner, mens den dyreste koster 4000 kroner. Samme prisforskjeller ser vi for glattkjøring (sikkerhetskurs på øvingsbane). Her ligger den billigste på 3870 kroner, mens den dyreste kjøreskolen tar 4300 kroner. Leie av bane hos NAF kommer i tillegg.
Mange kjøreskoler selger egne pakker som inkluderer et visst antall kjøretimer og obligatoriske kurs. Ved å velge pakkeløsninger, kommer du gjerne bedre ut sammenlignet med å kjøpe alt enkeltvis, men ikke alle kjøreskoler tilbyr slike pakkeløsninger. Derfor er det viktig at du sjekker dette på forhånd og regner ut hvor mye du vil spare i ulike scenarioer. For eksempel har Wright kjøreskole et pakketilbud som kalles Wright Superpakke. Denne koster 20.590 kroner og inkluderer alle obligatoriske kurs, samt 6 kjøretimer. Ved å kjøpe denne, sparer du 1000 kroner sammenlignet med å kjøpe alt hver for seg. På samme måte har Majorstuen trafikkskole en pakke med alt av obligatoriske kurs og 6 kjøretimer for automatgir for 19.990 kroner. For å se hvilke pakketilbud som finnes, anbefales det at du sjekker hjemmesidene hos kjøreskolene som er aktuelle for deg eller tar kontakt med dem direkte.
Husk at pris ikke er det viktigste. Det er riktignok lurt å se hvordan du kan spare penger på å velge en rimelig kjøreskole, men det må ikke gå på bekostning av kvaliteten. Hvis du ikke tilbys effektiv opplæring, må du kanskje ta flere kjøretimer før du er klar for oppkjøring, og da taper man fort det man trodde var spart inn.
Når du har funnet riktig kjøreskole for deg, kan du endelig begynner å øvelseskjøre med kjørelærer og begynne på den obligatoriske opplæringen på vei mot oppkjøringen. Nedenfor gir vi deg noen råd som kan komme godt med i løpet av denne prosessen.
Som med alt annet i livet, blir en god på det en driver med ved å øve mye. Det samme gjelder med bilkjøring. Det er mye du lære ved å sitte bak rattet som du ikke kan lære ved å lese en bok. Derfor er det viktig at du har mye erfaring på veien før du tar oppkjøringen. Det blir naturligvis mer kostbart dersom all øvingen foregår hos kjøreskolen. Heldigvis kan du selv bidra til å redusere de totale kostnadene ved å øvekjøre med familiemedlemmer eller bekjente.
Bilen du skal bruke på oppkjøringen bør være lik, og helst den samme, som bilen du øver med hos kjøreskolen. Det er viktig at du vet hvordan du kontrollerer den, hvordan du bruker enkle ting som vindusviskere, slik at du ikke blir stresset for litt regn mens du kjører opp. Samtidig er alle biler forskjellige og reagerer ulikt ved bruk av bremse og gasspedal. Ved å bruke en bil du kjenner til, unngår du å bremse for hardt eller å akselerere for aggressivt når du kjører opp.
Enten det er værforhold eller en ambulanse som kommer i full fart bak deg, er det en fordel hvis du er forberedt og vet hvordan du skal håndtere situasjonen uten å bli stresset. Den eneste måten å forberede seg på er å få tilstrekkelig med trening under ulike forhold. Derfor bør du sørge for å få nok trening i alle værforhold. Ikke bare gå ut for å øvelseskjøre på dager med fint vær. Det er også lurt å få trening i å kjøre mens det regner eller snør.
Teoriprøven koster per dags dato 660 kroner hos Statens vegvesen. Selv om prisen ikke utgjør all verdens av det totale beløpet, kan du spare penger på å forberede deg godt slik at du ikke trenger å ta teoriprøven flere ganger. Mange kjøreskoler selger gode teoribøker som du kan bruke, og i tillegg er det mulig å ta ulike teoriprøver på nett, slik at du kan forberede deg på spørsmål som kan komme på teoriprøven.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg