Vil du vite mer om førerkort for lett motorsykkel? Lett motorsykkel klasse A1 er gjerne det første sertifikatet for mange sjåfører. Kanskje står valget mellom dette eller moped? I denne guiden forteller vi det alt du trenger å vite om hvordan kjøreopplæringen foregår, hva dette sertifikatet koster og hvilke kjøretøy lett motorsykkel lappen gjelder for. Vi gir deg også noen nyttige tips om hvordan du gjennomfører denne opplæringen. Visste du at den viktigste forskjellen på dette førerkortet og mopedlappen er muligheten til å kjøre med litt flere hestekrefter? Lett motorsykkel lappen er noe dyrere, men du får samtidig muligheten til å kjøre moped og andre kjøretøy i tillegg. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Lett motorsykkel er førerkortklassen som også kalles klasse A1. Dette er et førerkort du kan ta helt fra du er 16 år gammel. Det er derfor svært mange som vurderer å skaffe seg lappen for lett motorsykkel heller enn mopedlappen. Vi går nærmere inn på fordelene ved å velge lett motorsykkel istedenfor moped i avsnittet som heter “Hvorfor lett motorsykkel?”. Her tar vi også for oss hva som kan være de eventuelle ulempene.
Førerkort klasse A1 gir deg rett til å gjøre lett motorsykkel både med og uten sidevogn. For at motorsykkelen skal være definert som en lett motorsykkel, har Vegvesenet avgjort at slagvolumet får være høyst 125 ccm. I dagligtalen sier man gjerne at motorsykkelen må ha “maks 125 kubikk”. I tillegg kan motorsykkelen maks ha en effekt på 11 kW, og forholdet mellom sykkelens egenvekt og effekten har også en begrensing på 0,1 kW/kg. Dette kan kanskje virke svært teknisk, men disse tallene er tross alt ikke noe du trenger å forholde deg til på daglig basis. De vil kun gjøre seg gjeldende om og når du skal kjøpe motorsykkel. En aktuell motorsykkel vil som regel også være merket som nettopp “lett” når du kjøper den, dersom dette er tilfelle. Hvis du ønsker å forsikre deg om detaljene, kan du lese av disse tallene i vognkortet.
Med førerkort for lett motorsykkel følger også førerrett for visse andre kjøretøy. Du kan blant annet kjøre moped uten ekstra kurs eller lignende. I tillegg kan du kjøre trehjuls-motorsykkel med en maks effekt på 15 kW.
Førerkort klasse A1 gir også mulighet for å oppgradere til klasse A2 og deretter til klasse A, såkalt trinnvis erverving. A er klassen som kalles tung motorsykkel, mens A2 er det man kaller mellomtung motorsykkel, som er en relativt ny førerkortklasse som ble innført i 2013. Trinnvis overgang mellom førerkort for de ulike vektklassene kan være aktuelt dersom drømmen din på lang sikt er å kjøre tung motorsykkel. Slik får du svært god erfaring over tid og ideelt sett bør det bli lettere og lettere å oppnå lappen for hvert trinn du tar.
For å komme i gang med å ta lappen for lett motorsykkel er det første du må gjøre, å velge en trygg og passende trafikkskole. Ved trafikkskolen vil du bli veiledet gjennom alle de obligatoriske stegene i opplæringen. Vi går gjennom hvilke faktorer du bør ta med i betraktningen når du skal velge trafikkskole i avsnittet som kalles “En god kjøreskole”. I avsnittet om veien til førerkortet kan du lese om de ulike delene av selve opplæringen.
Prisen for førerkort klasse A1 vil variere noe fra trafikkskole til trafikkskole. Hvor i landet skolen ligger, kan ha ytterligere innvirkning på prisen. Dersom svært mange kjøreskoler konkurrerer om elever i samme område, kan dette også drive prisene noe nedover.
I snitt ser vi at de fleste elever som tar lappen for lett MC, betaler et sted mellom 20.000 kroner og 25.000 kroner. Av denne summen vil en del utgjøre faste avgifter og gebyrer samt priser for obligatoriske deler av opplæringen. I tillegg kommer antallet kjøretimer du trenger. Gjennomsnittsprisen som skisseres her, baserer seg på et gjennomsnittlig antall kjøretimer via kjøreskolen, og man må ta høyde for at totalprisen kan bli høyere.
Dersom du har mulighet til å øvelseskjøre privat, vil du for eksempel ha muligheten til å slippe unna med en noe lavere kostnad. Det er riktignok ikke så mange som har denne muligheten når det kommer til motorsykkel, da reglene for ledsager og øvelseskjøretøy er strengere og mer spesifikke enn for vanlig personbil.
Når det gjelder betalingsmodeller, er det visse kjøreskoler som tilbyr pakketilbud på lappen. Disse pakketilbudene pleier sjelden å dekke absolutt alt av utgifter knyttet til det å ta MC-lappen, men kan likevel vise seg å være gunstigere enn å betale trinnene enkeltvis. For eksempel er ikke avgiften for selve førerprøven og teoriprøven inkludert. I tillegg inkluderer ikke pakken nødvendigvis det trafikale grunnkurset. Pass på at du tar hensyn til alle utgiftene når du bestemmer deg for et tilbud.
Det finnes ulike måter å gjennomføre opplæringen for lett motorsykkel på. Noen velger å fordele opplæringen utover, for eksempel over noen måneder. Flere og flere trafikkskoler tilbyr dessuten muligheten for intensivkurs i førerkort i ulike klasser. Dette kan være et godt alternativ for deg som for eksempel ikke ønsker fravær fra skole eller jobb eller simpelthen har lite tid å avse. Dette er dog ikke et billigere alternativ, teknisk sett, men det kan være gunstigere i den forstand at du klarer lappen med færre kjøretimer og mindre tidsbruk. Alle de ulike elementene vil imidlertid koste det samme.
I dette avsnittet gir vi deg et innblikk i hva som kan være de ulike fordelene og eventuelle ulempene med å velge lett MC-lappen. En av de opplagte fordelene, som jo gjelder for samtlige sertifikater, er muligheten til å bli mer mobil og dermed også mer selvstendig. En stor fordel ved både moped og lett motorsykkel er også at du kan ta lappen for disse allerede som sekstenåring.
Et argument for å velge lett MC fremfor moped kan være muligheten for trinnvis erverving av førerkort for tyngre MC-klasser. Ved trinnvis erverving fra klasse A1 (lett) til A2 (mellomtung) er det tre obligatoriske kurs du må igjennom. Disse kalles for henholdsvis obligatorisk utvidelseskurs, sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk og sikkerhetskurs på vei. Kursene går over til sammen 11 timer, og du trenger ikke avlegge noen førerprøve så lenge disse kursene er gjennomført og du har kjørt lett MC i minst to år. Dersom du allerede har A2 og vil oppgradere til klasse A, kan dette gjøres på tilsvarende måte, men kurset er noe kortere og billigere.
Om dette er ditt første sertifikat, kan det å velge moped være et alternativ. Lappen for moped er tross alt en god del billigere. Det tar også mindre tid å gjennomføre opplæringen. På den annen side er det flere typer veier der mopedkjøring ikke er lov, og i tillegg vil du være underlagt en fartsbegrensning på 45 km/t, som antagelig vil virke sakte på noen. Samtidig er mopedkjøring forbundet med lang færre ulykker, som trolig skyldes blant annet den begrensede hastigheten.
I tillegg er det selvsagt også et argument for mange at det å kjøre motorsykkel er gøy! Når du skal ta en vurdering på hvorvidt dette sertifikatet er noe for deg eller ikke, bør du veie fordelene opp mot ulempene, men til syvende og sist handler dette i stor grad om hva du selv har lyst til.
I dette avsnittet går vi gjennom, steg for steg, de ulike elementene som inngår i den obligatoriske opplæringen som kreves for å avgi førerprøve for klasse A1. Lappen for lett motorsykkel kan du ta ved de fleste trafikkskoler. Hvor lang tid de ulike delene tar, avhenger av hvor fort du lærer, og hvor mye du øvelseskjører.
Før du kan ta dette førerkortet, må du også ha trafikalt grunnkurs. Trafikalt grunnkurs kan du tidligst gjennomføre når du er 15 år gammel. Kurset varer i totalt 17 timer og gir deg en grunnleggende innføring i hva det vil si å ferdes i trafikken, hvilke risikoer som finnes, og hvordan minimere disse risikoene. Først når dette kurset er gjennomført, kan du påbegynne resten av opplæringen på trafikkskolen. Dersom du allerede er over 25, trenger du ikke gjennomføre trafikalt grunnkurs og kan begynne rett på neste trinn i opplæringen, og du må ikke medbringe bekreftelse på grunnkurs når du øvelseskjører, kun legitimasjon. Du må riktignok gjennomføre førstehjelpskurs og mørkekjøringskurs, som inngår i det trafikale grunnkurset, på et tidspunkt, før du kan ta lappen.
Det høres kanskje rart og skummelt ut å skulle øvelseskjøre privat med motorsykkel. Det er heller ikke så mange som har denne muligheten rett og slett fordi man må ha tilgang på en lett motorsykkel og en man kan øvelseskjøre med. Den du øvelseskjører med, må også ha lappen i MC-klassen. Ledsageren skal enten sitte bakpå motorsykkelen eller kjøre på sin egen motorsykkel bak deg. Skal ledsageren sitte bakpå, må dere sørge for at dere fortsatt ikke overskrider vektbegrensningen på sykkelen.
I denne delen av kurset skal du lære om grunnleggende kontroll av sykkelen. Dette innebærer å vite hvordan man starter og stopper, samt å gjøre seg klar for kjøring og ta sikkerhetsvurderinger. Du skal også lære om selve kjøringen og det som kalles krypekjøring. Du skal også kunne bremse, akselerere og svinge. Du skal i tillegg gjennom et obligatorisk grunnkurs som er felles for alle MC-klassene. Dette kurset varer i tre timer og skal gjennomføres før du begynner med kjøring i praksis. Her lærer du grunnleggende kunnskap om hva det det å kjøre motorsykkel innebærer. I tillegg lærer du om sikkerhetsbekledning på MC, både hva som er påbudt og anbefalt. Du får også info om ulykkeshåndtering og risikominimering.
Dette er hoveddelen av opplæringen, og i løpet av dette trinnet skal du lære å bli tilnærmet selvstendig som sjåfør. Her skal du lære å beherske og forstå kjøreegenskapene til motorsykkelen. Du skal også få forståelse av ulike kjøreteknikker og hvordan disse påvirker sikkerheten. Du skal også øve deg i å reflektere over egne kjøreegenskaper og egen kjøreteknikk. Den trafikale delen inneholder et obligatorisk sikkerhetskurs i trafikk, som varer i fire timer. Her lærer du om samhandling med andre trafikanter og interessemotsetninger som kan oppstå. Du lærer også å minimere risikoen for ulykker. Alle seksjoner i opplæringen avsluttes med en trinnvurdering der du i fellesskap med kjørelæreren avgjør om du er klar for neste trinn.
Den avsluttende opplæringen er fjerde og siste trinn i opplæringen ved kjøreskolen. På dette nivået skal du omtrent være god nok til å kunne bestå førerprøven, og skal ha svært god kontroll på samhandlingen med andre trafikanter. I tillegg skal du ha et reflektert forhold til din egen kjøremåte og hvordan denne kan påvirke risikoen for ulykker.
På dette trinnet er det også et obligatorisk sikkerhetskurs, denne gangen et sikkerhetskurs på vei. Her skal du selv planlegge en lengre tur på MC og i tillegg være bevisst på hvordan du skal forbedre ferdighetene dine etter du har fått lappen. Du skal også øve på å selvstendig kjøring på en effektiv og sikker måte. Når du har kommet tilstrekkelig langt i løpet, er det på tide å søke om førerkort. Dette gjøres ved å logge inn på Vegvesenets nettsider.
Teoriprøven bestiller du selv hos din lokale trafikkstasjon, og det finnes ikke mulighet for drop-in. Prøven gjennomføres på en datamaskin, og du får svar med en gang du er ferdig om hvorvidt du har bestått. For klasse A1 varer prøven i opptil én og en halv time, og du får 40 oppgaver. Du må klare minst 34 av disse for å bestå. Dersom du ikke består, kan du prøve igjen etter at to uker har gått.
Selve førerprøven for lett motorsykkel tar litt over en time og er todelt. Du må både bestå en ferdighetsprøve og trafikal del. Du kan bestille time selv på nett eller la kjøreskolen bestille time for deg. I så fall må du gi dem fullmakt, og også dette gjøres på Vegvesenet sine nettsider. For å se en nøyaktig oversikt over hva du blir vurdert i under oppkjøringen for lett MC, kan du sjekke denne listen hos Vegvesenet.
For mange unge vil det kanskje være prisen som er den største faktoren når det gjelder valget av trafikkskole. Det er riktignok en del andre ting du også bør ta med i betraktningen. Det kan for eksempel være en god idé å velge en kjøreskole som du har fått anbefalt av noen andre. Hvis du ikke kjenner noen som har en anbefaling å komme med, kan du med fordel lese anmeldelser og kommentarer på nettet i stedet. Du bør også vurdere om du har gode, anerkjente kjøreskoler i nærheten eller om du tjener på å reise et lite stykke for å få time hos kjøreskolen med best mulig kompetanse.
I tillegg kan det være lurt å forhøre seg om når på døgnet kjøreskolen har tilgjengelige timer. Om du går på skole eller er i jobb, kan fravær potensielt sett bli et hinder for å velge visse kjøreskoler, dersom de for eksempel kun har timer på formiddagen eller tidlig på ettermiddagen. Det å komme godt overens med kjørelæreren skal heller ikke undervurderes, så hvis du har muligheten, kan du med fordel be kjørelæreren om en prat på kjøreskolen før du bestiller time med vedkommende. Du kan øke læringsutbyttet betraktelig om du har en lærer du kommuniserer godt med!
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg