Vil du vite mer om å ta kjøreskoler i Bergen? Det er ingen hemmelighet at det å ta førerkort fort kan bli en betydelig utgift. I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om priser, trafikalt grunnkurs, pakketilbud, øvelseskjøring, hvordan du skal velge riktig kjøreskole og mye mer. Vurderer du å ta lappen i nærmeste fremtid? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
For å få lov til å være fører av motoriserte kjøretøyer i Norge må man inneha et gyldig førerkort. Ulike kjøretøy klassifiseres i forskjellig grupper, og noen har første møte med kjøreopplæring når de som 16-åringer skal ta førerkort for moped (AM146), lett motorsykkel (AM) eller traktor (T). De fleste støter derimot på spørsmålet om de skal ta førerkort når de fyller 18 år, og har mulighet til å ta lappen for personbil (B). Kjøreopplæring i Norge er relativt omfattende sammenlignet med andre land, og har som formål å utdanne dyktig sjåfører som kjører med lav risiko for ulykker. Kjøreopplæringen for klasse B har fire trinn, og en del av opplæringen er obligatorisk og må gjennomføres via en godkjent trafikkskole. Når man har gjennomført all obligatorisk opplæring, og denne er registrert av trafikkskolen, kan man gå videre ved å ta teoriprøven og oppkjøring. Nedenfor følger en enkel oversikt over de ulike trinnene for å få lov til å gjennomføre oppkjøring for førerkort klasse B.
Trinn 1: Trafikalt grunnkurs er felles for alle førerkortklasser, og består av 17 timer med generell trafikkopplæring. Man kan ta kurset fra fylte 15 år, og er man over 25 år er det kun førstehjelp og mørkekjøring som er obligatorisk. Når man har gjennomført Trafikalt grunnkurs får man et bevis som gir rett til å øvelseskjøre fra man er 16 år.
Trinn 2: Grunnleggende opplæring skal gi kandidaten evne til å beherske bilen kjøreteknisk og man skal få kunnskap om bilistens ansvar og forsvarlig kjøring. For å få lov til å gå videre til trinn 3 må man gjennomføre en veiledningstime med kjørelærer hvor kandidatens ferdigheter vurderes.
Trinn 3: Trafikal del skal lære kandidaten å kjøre i variert trafikk, og man skal bli en mer selvstendig fører. Denne opplæringen kan skje med en kjørelærer eller gjennom privat øvelseskjøring. Det anbefales å kombinere disse to læringsformene. Før man går videre til trinn 4 må man gjennom et obligatorisk 4 timers sikkerhetskurs på bane. Deretter følger en veiledningstime med en kjørelærer, før man får lov til å gå videre til siste trinn.
Trinn 4: Avsluttende opplæring skal sørge for at kandidaten er dyktig nok til å kunne kjøre på en ansvarlig måte, forstå egne ferdigheter og hvordan de kan forbedres, og hvordan man skal kjøre med lav risiko for uhell og ulykker. På dette trinnet må man gjennomføre obligatorisk sikkerhetskurs. Dette kurset er på 13 timer og består av fire deler. Det anbefales at man er god nok til å bestå førerprøven før man tar sikkerhetskurset.
Kostnadene for å ta førerkort klasse B inkluderer både utgifter for obligatorisk opplæring, og betaling for kjøretimer og annen veiledning fra kjørelærer. Prisen for obligatoriske kurs ligger på ca. 15.000 kroner, og eksamensavgifter utgjør ca. 4000 kroner. Man må derfor regne med å bruke minst 20.000 kroner for førerkort klasse B. Dette inkluderer ikke kjøretimer som for mange utgjør en stor del av kostnadene for førerkortet. Det er derfor ikke uvanlig å betale 30.000 kroner og oppover før man har førerkortet i hånden.
Man ser en klar sammenheng mellom lite erfaring og ulykker i trafikken, og det er derfor anbefalt av Trygg Trafikk og Statens vegvesen at man har minst 100 timer bak rattet i løpet av føreropplæringen. Hvor mange timer man trenger før man er en dyktig og selvsikker fører vil variere fra person til person, men det er vanlig at kostnadene til kjøretimer utgjør en stor del av totalkostnadene. Man kan redusere kostnadene ved å praktisere privat øvelseskjøring. Ved å bruke mye tid bak rattet vil man automatisere flest mulig handlinger, og behovet for kjøretimer med lærer kan reduseres. Man må likevel huske at privat øvelseskjøring må foregå på en sikker og forsvarlig måte for å gi best mulig uttelling. Dersom man ikke har mulighet for privat øvelseskjøring er alternativet å kjøre med kjørelærer. En kjøretime med kjørelærer varer normalt 45 minutter, og prisen per time ligger som regel rundt 600 til 750 kroner. Dersom man ser for seg at man trenger mange kjøretimer kan det lønne seg å finne en kjøreskole med lav pris per time. Man må likevel ikke glemme at kvalitet er viktig, så det er lurt å legge litt tid på å finne en kjøreskole med gode tilbakemeldinger fra tidligere elever.
Nedenfor følger en oversikt over utgifter man må regne med å betale i løpet av kjøreopplæringen. Prisene kan variere basert på hvor og når man utfører de ulike elementene. Det er også verdt å notere seg at mange trafikkskoler tilbyr ulike pakker der man betaler en fast sum for et visst antall kjøretimer, sikkerhetskurs, teorikurs eller lignende. Dette blir som regel billigere enn hvis man velger ett og ett element i opplæringen. En del av gebyrene til Statens vegvesen er også litt billigere dersom man betaler over nett, i stedet for på trafikkstasjonen.
Oversikt over kostnader i forbindelse med førerkort klasse B:
Alle som ønsker førerkort for personbil klasse B må gjennomføre opplæring og obligatoriske øvelser. Kjøreskolen sin oppgave er å forberede og tilrettelegge for at flest mulig består obligatoriske krav og mestrer det å kjøre forsvarlig med lav risiko for uhell og ulykker. Det er kun kjøreskoler som er godkjent av Statens vegvesen som kan tilby obligatoriske kurs og opplæring. På vegvesen.no, hjemmesidene til Statens vegvesen, kan man finne en oversikt over godkjente kjøreskoler.
Kjøreskolen må følge krav og retningslinjer som er gitt av Statens vegvesen når det gjelder gjennomføring av obligatoriske kurs. Utover dette finnes det ingen egne regler for hva slags avtale skolen kan tilby til sine elever. Det er derfor opp til hver enkelt kjøreskole å sette opp det tilbudet de ønsker å gi sine kunder. Som kunde kan det derfor lønne seg å bruke litt tid på å undersøke ulike tilbud fra flere skoler før man bestemmer seg.
Her er et lite utvalg av de mer kjente kjøreskolene i Bergen som du kan bruke som utgangspunkt for å undersøke nærmere selv.
Centrum Trafikkskole: Centrum er en av Bergens største kjøreskoler og har lokaler i Sentrum, Lagunen og Åsane, men dekker hele Bergensområdet. De har opplæring for personbil, tilhenger og motorsykkel. Prisene er noe høyere enn gjennomsnittet, men de matcher priser på tilsvarende kjøreskoler som holder til i Sentrum, Fana eller Åsane, så lenge du kan dokumentere prisene.
Nesttun Trafikkskole: Nesttun Trafikkskole tilbyr opplæring for personbil, tilhenger, moped og motorsykkel. Den ligger på Nesttun slik navnet antyder og er en av de billigere alternativene i Bergen.
Positiv Trafikkskole: Positiv Trafikkskole ligger til ved Wergeland og tilbyr opplæring for bil, tilhenger og moped, men også båt. De har en del pakketilbud og har også utviklet teorifilm.no, noe som betyr at du får tilgang til filmer og teoritester ved å velge denne kjøreskolen.
Team Trafikkskole: Team er en av de mer kjente kjøreskolene i Bergen og et litt billigere alternativ enn Centrum. De har opplæring for personbil, tilhenger, motorsykkel og moped. Lokalene deres befinner seg i Sentrum og på Åsane.
Det første man gjør når man skal ta førerkort er som regel å ta kontakt med en kjøreskole. Mange er kanskje ivrige, og har lyst til å sette i gang så raskt som mulig. Det kan dog være lurt å bruke litt tid på å velge riktig kjøreskole. Det er selvfølgelig viktig å se om det er store prisforskjeller mellom kjøreskolene i området der man bor, og undersøke hvilke pakketilbud de tilbyr. I den forbindelse er det viktig å sammenligne både innhold og pris, og også hva det vil koste å bestille noe utenom i tilfelle det skulle bli behov for det.
Noe man også kan tenke over er hvor lang tid man ønsker å bruke på opplæringen. Noen skoler tilbyr for eksempel ekspresskurs, mens andre tilbyr kurs og kjøretimer som kan kombineres med jobb eller studier. Dersom man har faste forpliktelser kan det være lurt å sjekke om det er prisforskjell på dag- og kveldstimer med kjørelærer. Et annet viktig element er hva man tenker om det å kjøre bil i trafikken, og om man ser for seg at man kan trenge mange timer med kjørelærer. Et siste element, som man kanskje ikke tenker over når man er en uerfaren sjåfør, er hvilken type bil man ønsker å lære seg å kjøre. Noen kjøreskoler annonserer at de tilbyr kjøretimer med attraktive bilmerker for å lokke til seg kunder, men noe som kanskje er vel så viktig å undersøke er om de tilbyr å kjøre med automatgir eller manuelt gir. Å kjøre automatgir innebærer at girkassen skifter gir automatisk, og stadig flere biler selges med automatgir. Fordelen er selvfølgelig at det som nybegynner er lettere å kjøre med automatgir, ulempen er at man ikke kan kjøre biler med manuelt gir når man er ferdig med opplæring og oppkjøring. Når man skal ta oppkjøring kan man velge om man vil kjøre med automatgir eller med manuelt gir. Velger man det første, vil man få en kode i førerkortet som begrenser førerretten til biler med automatgir.
Når man har bestemt seg for å starte kjøreopplæring er det neste skrittet å finne en passende kjøreskole.
Bruk litt tid på å undersøke tilbakemeldinger og vurderinger til de ulike kjøreskolene. Det er også en god idé å spørre venner eller bekjente om de kan anbefale kjøreskoler eller kjørelærere. For noen er det kanskje viktigere å ha et godt forhold til kjørelæreren enn å spare penger, særlig hvis man er litt nervøs eller har andre forbehold når det gjelder å kjøre i trafikken. I et slikt tilfelle kan det rett og slett lønne seg å betale litt ekstra dersom det gjør at man klarer seg med færre timer.
Ta kontakt med flere kjøreskoler og be om prisinformasjon. Spør hvilke pakke-tilbud de har, og om de eventuelt kan sette sammen noe spesialtilpasset til deg. Det er også viktig å høre hvordan de ønsker at man betaler for pakker, kurs og kjøretimer. Husk at dersom de ønsker at man betaler alt på forhånd kan det være vanskelig å få pengene refundert hvis man ikke kan eller ønsker å fortsette opplæring ved den skolen. Dersom man ønsker å benytte seg av et pakketilbud er det lurt å be om en skriftlig avtale om hva pakken inkluderer, og dersom man betaler kontant for noe må man alltid be om å få kvittering.
Hvis man mener opplæringen ikke står til forventningene er det første man bør gjøre å ta det opp med kjøreskolen, slik at de eventuelt kan gjøre opp for seg. Det er også mulig å avbryte opplæringen, eller bytte kjøreskole dersom man ønsker det. Hvis man ikke fullfører opplæringen er det viktig at man får kvittering og annen dokumentasjon på det man allerede har gjennomført, så man slipper å gjøre det en gang til på et senere tidspunkt. Hvis man mener den obligatoriske opplæringen er dårligere enn hva man kan forvente, kan man gi beskjed til Statens vegvesen.
Det er en realitet at det å ta førerkort i Norge er dyrt. Det er fristende å se etter det billigste alternativet, og skynde seg videre i prosessen for å spare penger. Det er likevel viktig å huske at formålet med kjøreopplæringen er at man skal bli en dyktig sjåfør. Det aller viktigste resultatet av opplæringen er at man føler seg komfortabel med å sitte bak rattet, og at man har oversikt over egne ferdigheter. Den dagen man står med førerkortet i hånden har man selv alt ansvaret når man kjører bilen, og er man ikke forberedt på det kan man gjøre fatale feil. Det kan derfor være lurt å minne seg selv på at alt det man investerer i kjøretimer og annen opplæring er en investering for livet.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg