Vil du vite mer om trafikkskoler i Bergen? Tenker du på å ta lappen, men vet ikke hvor du skal ta fatt? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om trafikkskoler i Bergen, inkludert trafikalt grunnkurs, pakketilbud, priser på lappen, oppkjøring, hva som kjennetegner en god kjørelærer, og mye mer. Visste du for eksempel at det nå er et krav om at biler som benyttes til førerprøven, skal være tilknyttet en godkjent trafikkskole? I Hordaland er det rundt 75 % av de som prøver å ta sertifikat, som består førerprøven. Vi kan hjelpe deg med å bli én av dem. Følg våre råd, og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Trafikkskolene er private virksomheter som gir opplæring for førere av motorkjøretøy. Hvis du skal ta førerkortet, må du gjennom obligatorisk opplæring, blant annet må du ta trafikalt grunnkurs før du kan begynne å øvelseskjøre. Det er bare trafikkskoler som er godkjent av Statens Vegvesen, som kan tilby dette. Du kan også ta trafikalt grunnkurs i grunnskolen; det er enkelte ungdomsskoler som tilbyr dette som et valgfag i 10. klasse.
Oppgaven til trafikkskolene er i all hovedsak å skape trygge og kompetente trafikanter. i 2018 ble det innført en ny lov i Norge som krever at biler som brukes til førerprøven, må være tilknyttet en godkjent trafikkskole. Dette har gjort at det blir mindre attraktivt å bruke piratskoler, som kan mangle den faglige og pedagogiske kompetansen som er nødvendig for å drive korrekt kjøreopplæring. Som et resultat av dette ser vi nå av statistikken at strykprosenten for de som tar førerprøven, har gått ned.
For mange unge mennesker i Norge i dag er det å ta førerkortet en stor begivenhet, og mange bruker både mye penger og tid på dette. Du kan i dag begynne å øvelseskjøre når du er 16 år gammel, men du kan tidligst ta førerprøven når du har fylt 18 år. Trygg Trafikk anbefaler å sette av minst 100 timer til øvelseskjøring før du kjører opp til førerprøven. De aller fleste av disse timene vil være kjøretrening som du gjennomfører utenfor trafikkskolen, sammen med for eksempel en forelder. Trafikkskolene oppgir at de fleste tar 18-20 kjøretimer hos dem, i tillegg til obligatoriske timer, før de kjører opp.
Statistikken viser at sjansene for å bestå førerprøven henger noe sammen med hvor i landet du bor. Flest består i Nord-Norge, og flest stryker i Oslo. Hordaland er et av fylkene der flest personer kjører opp i Norge, med nærmere 10.000 personer i året, og her er det nærmere 75 % som består.
Årsakene til at det kan være enklere å bestå prøven i Nord-Norge, kan blant annet være at trafikkbildet oppe i nord er mye enklere, og elevene får mye mer trening på landeveiskjøring og langkjøring enn elever i for eksempel Oslo. Noen velger å spekulere i dette og kjøre opp andre steder i landet enn der de selv bor, for å øke sjansene for å bestå prøven. Resultatene av slike strategier har vist seg å være svært varierende. Noen lykkes veldig bra med dette, andre ikke.
Hvor du må ut med for å ta lappen ved en trafikkskole, er avhengig av mange faktorer. De ulike trafikkskolene landet over kan ha litt forskjellige priser på tjenestene sine; og selv om prisene ikke varierer enormt, er det verdt å sammenligne ulike aktører. Hvis du foretar en grundig sammenligning av skolene du har sett deg ut, før du velger hvilken du vil benytte, kan du spare en del penger totalt. Hvor mange kjøretimer du trenger hos trafikkskolen, er også med på å bestemme sluttprisen på lappen. Hvis du har mulighet til å tilegne deg det meste av den nødvendige kunnskapen og erfaringen ved å øvelseskjøre privat, kan du presse ned prisen merkbart.
I gjennomsnitt er det normalt å bruke rundt 30.000 til 40.000 kroner på førerkortet. Av dette koster de obligatoriske kursene cirka 15.000 kroner, og selve oppkjøringen koster rundt 4.000 kr, inkludert leie av bil og avgifter til Statens Vegvesen. Kostnadene til kjøretimene kan fort komme på mellom 15.000 og 20.000 kroner. Prisen for kjøretimene er den faktoren som varierer mest, og det er også her det er mulig å spare mest.
En kjøretime hos en trafikkskole er på 45 minutter, og prisen på en kjøretime varierer mellom 600 og 900 kroner. Det er også mulig å velge kjøretimer på 60 minutter eller dobbelttimer, for å kjøre lengre i ett strekk. De fleste trafikkskolene tilbyr pakkepriser, og dette er gjerne rimeligere enn om man skal betale hver del hver for seg. Hvis du vurderer en pakkeløsning, må du se nøye på hva pakken inneholder. Innholdet i disse pakkene varierer gjerne, og dette kan gjøre det vanskeligere å sammenligne prisen.
Ulempen med å kjøpe en pakke og betale alle kostnadene på forhånd, er at om du er misfornøyd med tjenesten du har fått, har du for eksempel ikke muligheten til å holde tilbake pengene. Det kan også være vanskeligere å bytte trafikkskole hvis du har kjøpt en pakke hos en bestemt skole. I verste fall kan du ende med å måtte betale to ganger.
De som skal kjøre opp til førerkort for vanlig personbil (klasse B), må regne med følgende utgifter:
De fleste som skal ta førerkortet for første gang, forbinder dette med førerkort for personbil eller motorsykkel, det vil si henholdsvis klasse B og klasse A. Vi har imidlertid mange forskjellige førerkortklasser, og kravene man må oppfylle for å få førerkortet, varierer noe avhengig av hvilken klasse det gjelder.
De forskjellige førerkortklassene er:
Før du kan gå i gang med øvelseskjøring, uansett klasse, må du gjennom trafikalt grunnkurs. Dette kurset er obligatorisk og består av 17 timer med undervisning. Hvis du er over 25 år eller har førerkort i en klasse fra før, trenger du ikke ta trafikalt grunnkurs. Men mørkekjøring og førstehjelpskurs er likevel obligatorisk. Hvis du tar trafikalt grunnkurs i sommerhalvåret, mellom 1. mars og 31. oktober, kan du ikke øvelseskjøre i vinterhalvåret, og du er nødt til å fullføre mørkekjøring mellom 1. november og 15. mars for å få permanent førerkort. Først når du har tatt mørkekjøringen, som kun arrangeres i den mørke årstiden, kan du øvelseskjøre om vinteren. Du kan imidlertid fortsatt øvelseskjøre om natten om sommeren.
Det er ikke alle trafikkskolene som tilbyr opplæring i alle førerkortklasser. Skal du ta førerkort for for eksempel snøscooter, må du lete spesifikt etter en trafikkskole som tilbyr denne tjenesten. Her vil du også oppleve begrensninger basert på årstid og væreforhold da kjøring av snøscooter krever tilgang på snø og helst vinterlige kjøreforhold.
Det finnes også egne trafikkskoler som spesialiserer seg på opplæring av yrkessjåfører, som for eksempel bussjåfører og lastebilsjåfører. Disse har kompetansen og ikke minst kjøretøyparken som er nødvendig for disse klassene. Skal du bli yrkessjåfør, kan det gi en ekstra trygghet å velge en trafikkskole som har spesialisert seg på nettopp dette feltet.
Vi har flere store landsdekkende trafikkskoler, men det finnes også mange mindre og lokale aktører. Så å si alle trafikkskolene tilbyr opplæring for vanlig personbil og motorsykkel. Er det førerkort for personbil du skal ta, kan du i prinsippet benytte hvilken som helst trafikkskole.
Kjøreopplæringen i Norge er delt inn i fire trinn:
Det er et krav om at alle som skal kjøre i trafikken, har en grunnleggende forståelse for trafikken og bilen. Dette lærer du på trafikalt grunnkurs. Dette er i all hovedsak et teoretisk kurs som gjennomføres som gruppeundervisning på en trafikkskole. Kurset inneholder også en tre timers demonstrasjon av å være trafikant i mørket, tidligere kalt mørkekjøring, og fire timer med informasjon om plikter man har ved uhell, tidligere kalt førstehjelp.
Det arrangeres ikke eksamen i trafikalt grunnkurs, men trafikkskolen må registrere at du har fullført kurset. Når kurset er bestått, mottar du et kursbevis som gir deg retten til å øvelseskjøre. Dette kursbeviset skal du alltid ha med deg når du øvelseskjører, både privat og med trafikkskolen.
Under den grunnleggende opplæringen skal du lære å håndtere bilen rent kjøreteknisk. I tillegg skal du lære om miljøvennlig kjøring og førerens ansvar. Videre skal du opparbeide og vise kunnskap om bilen. Dette trinnet avsluttes med en trinnvurdering der du og kjørelæreren din i fellesskap vurderer om du har gode nok kunnskaper til å gå videre til neste trinn.
På dette trinnet er hovedmålsettingen å bli en tilnærmet selvstendig sjåfør og lære å kjøre i variert trafikk. Hovedtrekkene du skal lære, er blant annet å kjøre effektivt og behagelig, samt miljøvennlig og økonomisk. Du skal opparbeide og vise kunnskap om de forskjellige trafikantgruppene og interessemotsetninger. Du lærer videre å kjøre trygt og effektivt i kø, i tunneller og i mørket. Videre skal du lære å kjøre på en måte som reduserer risikoen for møteulykker, og du lærer både hvordan du kjører forbi og hvordan du skal forholde deg når du blir forbikjørt.
Mot slutten av dette trinnet går du gjennom et fire timers sikkerhetskurs på bane (tidligere kalt glattkjøringskurs). Her lærer du blant annet å sikre personer og last, samt hvordan kjørestilen din innvirker på hvor stor eller liten kontroll du har over bilen. Trinnet avsluttes også med en trinnvurdering, der du og kjørelærer vurderer om du besitter de kunnskapene du bør ha tilegnet deg på dette nivået.
Den avsluttende opplæringen skal gjøre deg til en ansvarlig bilfører som også forstår og tar hensyn til andre trafikanter. Statens Vegvesen anbefaler mye mengdetrening på dette trinnet i form av kjøring i praksis, enten gjennom betalte kjøretimer eller privat øvelseskjøring, for å utvikle ferdighetene og innarbeide automatiserte handlinger.
Mot slutten av dette trinnet er det et obligatorisk 13 timers sikkerhetskurs på vei. Her lærer du blant annet landeveiskjøring og forbedrer ferdighetene dine ved forbikjøringer. Du lærer mer om risikoene ved bilkjøring og kjøring i varierte trafikkmiljøer. Kurset inneholder også en avsluttende del med refleksjoner og oppsummering.
Du må i tillegg avlegge og bestå teoretisk prøve hos Statens Vegvesen. Dette kan du gjøre fra du er 17,5 år gammel, og prøven gjennomføres på de forskjellige trafikkstasjonene. Du må først levere en søknad om å få førerkort. Når denne er godkjent, kan du melde deg opp til teoriprøven. For å bestå teorien må du svare riktig på 85 % av oppgavene. Hvis du stryker, må du vente i to uker før du kan prøve igjen.
Etter at du har vært gjennom de fire trinnene hos en kjøreskole og har bestått teoriprøven, kan du melde deg opp til førerprøven hos Statens Vegvesen. Det er oftest trafikkskolen du har tatt undervisningen hos, som melder deg opp til prøven, så dette trenger du ikke gjøre selv. Du gir trafikkskolen fullmakt til å melde deg opp til førerprøven, men om du ønsker å ta oppkjøringen ved en annen skole eller et annet sted i landet, har du selvsagt muligheten til det også.
Oppkjøringen består av én del med sikkerhetskontroll og rundt én times faktisk kjøring. Under sikkerhetskontrollen kan du bli bedt om å sjekke for eksempel lys, bremser og lignende. Ruten du kjører, blir trukket av en datamaskin på forhånd, og du blir bedt om å demonstrere forskjellige ferdigheter, som rygging, parkering, hvordan man skifter fil, og så videre. Sensor som vurderer om du har bestått prøven, er fra Statens Vegvesen, og du får beskjed med en gang om du har bestått eller ikke.
Det er viktig å gjøre et godt valg når du skal velge trafikkskole. Du kommer til å tilbringe mange timer på trafikkskolen, over lang tid. Det er nærmere 1.100 trafikkskoler i Norge, så valget kan være vanskelig. Har du gode trafikkskoler i nærheten, eller kanskje du må reise et stykke for å finne den som virker mest aktuelle? Det er uansett noen faktorer du kan ha i mente, som kan hjelpe deg med å ta en beslutning.
Prisen er en faktor mange ser på. For å skaffe deg en oversikt over hva du kan forvente at det koster å ta førerkortet hos de forskjellige trafikkskolene, bør du sammenligne prisene og også være oppmerksom på hva som er inkludert i prisen og hva som ikke er det.
Det er imidlertid ikke bare prisen som er viktig når du skal velge trafikkskole. Sørg for å sjekke at trafikkskolen er godkjent av Statens Vegvesen. Hvis du velger en mindre aktør, som virker sympatisk, men ikke er spesielt kjent, og det i ettertid viser seg at kursene og opplæringen du har fått der, ikke oppfyller kravene, må du gjennom de obligatoriske delene på nytt hos en godkjent trafikkskole. Dette blir fort dyrt.
Det er også viktig å gjøre en bakgrunnssjekk på trafikkskolene du vurderer. Gjør et søk på nettet og se hvilke anmeldelser trafikkskolen har fått, og hvilke kommentarer andre har om skolen, eller forhør deg med venner og bekjente. Dette er en relativ enkel metode for å luke ut skoler som andre har opplevd problemer med.
I tillegg er det svært viktig at du kommer godt overens med kjørelæreren din ved trafikkskolen. Dette har mye å si for hvordan du opplever opplæringen og hvor godt du greier å tilegne deg stoffet du skal lære. Stemmer ikke kjemien med kjørelæreren, kan du be om å bytte kjørelærer internt hos trafikkskolen. De aller fleste trafikkskolene har mange kjørelærere, så det er som regel ikke noe problem å bytte lærer. Hos noen trafikkskoler får du automatisk tildelt en kjørelærer, mens hos andre kan du selv velge hvilke lærer du vil benytte.
I dette avsnittet skal vi se på noen av de mest kjente aktørene innen trafikkopplæring i Bergen. Ha i mente at det ikke alltid vil være den største og mest kjente skolen som er riktig for deg, eller den billigste. Mens i andre tilfeller kan de store kjedene vise seg å være perfekte for dine behov, så her gjelder det å undersøke flere kandidater før du tar et endelig valg. Ved å registrere deg hos oss i Kjøresmart kan du også bli kontaktet av trafikkskoler i ditt lokalmiljø.
TOTAL Trafikkskole AS har lærere som underviser i klassen B, BE og B96. Skolen samarbeider med Førerkortsentralen om kurs. Skolen setter elevene i fokus og forsøker å være fleksible ved å tilby henting og levering av elever rundt om i byen. Skolen tilbyr også en gratis vurderingstime for nye elever. Blant kvalitetene mange har fremhevet ved denne skolen, er god kommunikasjon med kjørelærer og pedagogisk sterk opplæring.
Trafikkskole Bergen AS tilbyr opplæring for personbil, personbil med tilhenger, motorsykkel og moped. Trafikkskolen har også foreldresamarbeid der de jobber tett med foreldrene for å få til et best mulig resultat for eleven. Skolen møter i tillegg elevene rundt om i de forskjellige bydelene, så du slipper å reise langt selv. Her kan du få intensivopplæring om du ønsker å ta lappen raskt. Dette er en ny trafikkskole, og problemet med slike skoler er at det ikke alltid finnes mange omtaler eller anmeldelser å lese på nettet, men det betyr selvsagt ikke at skolen er dårlig.
Kjørpent er en trafikkskole med fire medlemsskoler som sammen dekker alle bydelene. Kjørpent tilbyr opplæring for personbil, motorsykkel (lett, mellomtung og tung) og tilhenger. I tillegg til de obligatoriske kursene holder også skolen ledsagerkurs, kurs i ECO-driving og kurs for folk i aldersgruppen 65+. Skolen har nettsider der man kan lese anbefalinger fra tidligere elever for å danne seg et inntrykk. Dette er for øvrig en av trafikkskolene i Bergen som har lavest strykprosent hos sine kjørelærere, noe som også er en faktor det kan være lurt å ta med i beregningen.
Centrum Trafikkskole har avdelinger i Sentrum og Lagunen samt kurslokale i Åsane. Her kan du få opplæring for personbil, personbil med tilhenger og motorsykkel. Skolen hevder på sine nettsider å være den største trafikkskolen i Bergen og tilbyr også prismatch. Finner du en lavere pris på en tilsvarende kjøreskole i Bergen, matcher de prisen. Videre har kjøreskolen inngått samarbeidsavtaler med lokale bedrifter, som gir rabatter på sine tjenester ved fremvisning av elevkort fra trafikkskolen.
De aller fleste som tar førerkortet, øvelseskjører mye privat i tillegg til opplæringen de får på trafikkskolen. I den forbindelse er det viktig å være klar over at det er visse krav som må oppfylles for at du skal kunne øvelseskjøre.
For det første må den du øvelseskjører med, være over 25 år og selv ha hatt førerkort sammenhengende i minst fem år, innen den klassen du ønsker å ta førerkort for. Ledsager kan ikke ta betalt for øvelseskjøringen. Hvis ledsager tar betalt, stilles det helt andre krav til kvaliteten på undervisningen. Bilen du øvelseskjører med, må ha ekstra bakspeil og godt synlig L-skilt. Stedet du øver på, må også være tilpasset ferdighetsnivået. Begynn gjerne på en tom parkeringsplass.
Vær også oppmerksom på at du ikke helt uten videre kan øvelseskjøre i utlandet. De norske reglene for øvelseskjøring, gjelder bare i Norge. Skal du øvelseskjøre i andre land, må du følge reglene i det aktuelle landet. I Danmark er det for eksempel ikke tillatt med privat øvelseskjøring, og i Sverige har de et system der ledsager må registrere seg i et sentralt register.
Hvis du er mener opplæringen du får hos trafikkskolen, ikke oppfyller kravene, kan du ta kontakt med Statens Vegvesen og informere dem om dette. De vil foreta en kontroll av trafikkskolen. I 2018 utførte Statens Vegvesen 650 tilsyn med norske trafikkskoler og kjørelærere, og dette førte til at 60 skoler og lærere mistet godkjenningen sin.
Er det mindre ting du er misfornøyd med, er det viktig at du tar kontakt med kjøreskolen for å diskutere dette og finne en løsning. De fleste kjøreskolene er interessert i å løse eventuelle konflikter på en god måte. Hvis du ikke når frem i samtaler med kjøreskolen, er forliksrådet neste instans du kan ta kontakt med, for å få videre hjelp.
Statens Vegvesen holder jevnlig informasjonsmøter over hele landet for foresatte. Her informerer de om øvelseskjøring og føreropplæringen. Disse kursene er kostnadsfrie og kan gi deg som forelder mye nyttig informasjon rundt prosessen med å ta førerkort. Dette kan blant annet hjelpe deg med å legge opp en plan for øvelseskjøringen slik at du kan støtte eleven på best mulig måte. Ta også gjerne kontakt med trafikkskolen for et møte om hvordan du best kan støtte fremdriften til eleven og samkjøre opplæringen med trafikkskolen. De aller fleste trafikkskolene er svært positive til at foresatte engasjerer seg i opplæringen.
Da gjenstår det bare for oss å ønske lykke til på veien mot førerkortet!
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg