Vil du vite mer om teoritentamen? Hvordan bør man gå frem for å bestå teoriprøven på første forsøk? Hvilke spørsmål kan man forvente å få på tentamenen? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om det å ta en teoritentamen før teoriprøven, som hvor mye den koster og hva den innebærer. Følg våre råd, og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Teoritentamen er en betegnelse som brukes om prøver som er laget som et hjelpemiddel i studiene til teoriprøven. Det er ingen offisiell institusjon som lager teoritentamener, og man kan derfor finne mange ulike prøver, quiz-er og teoritentamener der ute, som kan brukes i forberedelsene til teoriprøven. Det er særlig to steder man treffer på begrepet teoritentamen. Dersom man tar et teorikurs ved en kjøreskole, vil man mest sannsynlig ha en teoritentamen som en del av kurset. Dette vil være en prøve som ligner teoriprøven, og skolen vil ha både fasit og forklaringer på oppgavene tilgjengelig. Det andre stedet det er lett å finne ulike teoritentamener, er på internett. Noen nettsteder tilbyr også gratis teoritentamener, mens man andre steder må betale for å få tilgang.
Teoriprøven er den skriftlige prøven man må avlegge for at man skal få godkjent søknaden om førerkort. Prøven må være bestått før man får førerkortet utlevert. Man tar teoriprøven hos Statens Vegvesen, og man må bestille time på nett på forhånd. Teoriprøven skal fungere som en kvalitetssjekk av kunnskapene før kandidaten stiller til oppkjøring.
Før man kan ta teoriprøven, må man søke om førerkort. Når søknaden er registrert, kan man ta teoriprøven. Teoriprøven kan tidligst avlegges seks måneder før man fyller alderskravet til klassen man søker førerkort for. Ved oppmøte må man vise gyldig legitimasjon og betale. Prøven blir gjennomført på en datamaskin i trafikkstasjonens lokaler, og man får vite resultatet med en gang man har levert. Dersom man har vansker med å lese og forstå oppgavene, kan man søke om tilrettelagt teoriprøve. Tilrettelagt prøve gjennomføres med en sensor til stede som hjelper kandidaten med å forstå det som er skrevet i oppgaven.
Dersom man ikke består teoriprøven, må man vente i to uker før man kan ta en ny prøve. Man kan få informasjon om hvilke temaer man svarte feil på, men man får ikke vite de konkrete spørsmålene. Ved oppmøte til ny prøve må man betale for teoriprøven på nytt.
Når man har bestått teoriprøven, kan man ta oppkjøring, dersom all obligatorisk opplæring er gjennomført og registrert. Man må gjennomføre godkjent oppkjøring innen tre år etter bestått teoriprøve. Legg merke til at det finnes noen unntak fra de generelle reglene, deriblant for moped og snøscooter, siden teoriprøven i disse tilfellene er en avsluttende prøve.
Selve teoriprøven koster per dags dato 350 kroner. Utover dette bør man regne med utgifter til studiemateriale. Det finnes flere lære- og oppgavebøker som omhandler trafikkregler og teori om å ferdes trygt i trafikken. De fleste bøkene ligger på rundt 300-400 kroner. Det er mulig å kjøpe brukte lærebøker til en lavere pris, men man bør i slike tilfeller være oppmerksom på at noe informasjon kan være utdatert.
Synes man det er vanskelig å lære seg trafikkregler og teori på egen hånd, er det mulig å melde seg på kurs. De fleste kjøreskoler tilbyr teorikurs, og en kurspakke inneholder gjerne fire kvelder med undervisning. Et teorikurs pleier som regel å inneholde minst én teoritentamen, hvor man også får tilgang til både fasit og forklaringer på oppgavene. Prisen for et slikt kurs ligger på cirka 1.500 kroner. Man må være klar over at teorikurs og trafikalt grunnkurs er to ulike ting. Teorikurset er valgfritt og har fokus på å lære bort praktisk kunnskap om trafikkregler og hvordan man skal ferdes i trafikken. Kurset skal forberede kursdeltakeren på å avlegge teoriprøven. Trafikalt grunnkurs er obligatorisk og felles for alle førerkortklasser, og består av 17 timer med generell trafikkopplæring. Kursets formål er å forberede nye sjåfører på å øvelseskjøre og det å ferdes trygt i trafikken.
Det finnes også mange nettsider som tilbyr gratis småprøver og tentamener man kan bruke for å øve seg til selve teoriprøven. Det finnes dessuten fullstendige teorikurs på nettet, hvor man får tilgang til alt kursmaterialet i en begrenset periode. Prisen for et slikt tilbud vil variere ut fra hvor lenge man ønsker tilgang til testene og kursene, men veiledende pris for én måned med prøver ligger på rundt en hundrelapp, mens prisen for én måneds tilgang til nettkurs kan variere mellom 200-500 kroner, de fleste koster rundt 400 kroner. Eksempler på hva et slikt kurs kan inneholde, er blant annet:
Flere tilbydere av teorikurs, både på nett og hos kjøreskoler, reklamerer med ulike fordeler og lokketilbud til sine kunder. Et vanlig tilbud er en “beståttgaranti”, der kursholder lover at man får refundert betalingen for kurset dersom man ikke består teoriprøven hos Statens Vegvesen. Et annet tilbud man kan komme over, er at man får kursavgiften refundert dersom man består teoriprøven med null feil. Slike lokketilbud kan øke motivasjonen til å lære, men vær oppmerksom på at en del av disse tilbudene kommer med strenge betingelser. Det er derfor lurt å undersøke nøyaktig hva et slikt tilbud faktisk innebærer, før man underskriver en avtale.
Pensum for teoriprøven kan deles opp i ulike temaer. Det kan lønne seg å gå i gjennom alle temaene hver for seg for å få en oversikt over hvorvidt man har nok kunnskap til å bestå selve teoriprøven eller en innledende tentamen. En gjennomgang kan også vise hvilke tema man bør fokusere mest på, og hva man kanskje allerede behersker. Listen nedenfor er temaene Statens Vegvesen oppgir, inkludert stikkord, og disse gjelder for klasse B.
Det er ikke obligatorisk å fullføre et teorikurs eller bestå en teoritentamen før man melder seg til teoriprøven. Man kan forberede seg på egen hånd eller få hjelp av privatpersoner dersom man foretrekker det, men kurs og teoritentamen kan øke sannsynligheten for at du består den endelige prøven, hvis du føler at du sliter litt med teorien eller har mye annet å tenke på som trekker oppmerksomheten bort fra lekselesing innen teori.
Teoriprøven, derimot, er en obligatorisk del av kjøreopplæringen, og det er ikke mulig å få tildelt førerkort uten å fullføre og få godkjent teoriprøven. Dette er nedfelt i Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve, som er en del av veitrafikkloven. Prøven er tilpasset den førerkortklassen man søker om, og hensikten med de ulike spørsmålene er å avdekke om kandidaten innehar nok kunnskap om trafikkregler og om å ferdes trygt i trafikken til å gå videre til oppkjøringen i denne klassen. Til nå har teoriprøven vært en flervalgstest, der man får spørsmål med flere ulike svaralternativer. Antallet spørsmål, antallet riktige svar man må ha for å bestå, og hvor mye tid man får på seg, varierer mellom de ulike klassene, men kravet for å stå på teoriprøven er at man har besvart minst 85% av oppgavene korrekt. For klasse B (personbil) har man 90 minutter på å besvare 45 spørsmål, hvorav minst 38 må være riktige for å bestå.
Statens Vegvesen ønsker å videreutvikle teoriprøven for å forhindre juks og riktige svar basert på flaks. De holder derfor på å utvikle en prøve med flere interaktive elementer, i tillegg til flervalgstesten. Det er for eksempel ønskelig å inkludere animerte videoer der kandidaten selv kan stoppe og starte kjøreturen som besvarelse på en oppgave.
Mange har kanskje hørt at strykprosenten på teoriprøven er høy, og tror derfor det er veldig vanskelig å bestå prøven på første forsøk. Det er ikke nødvendig å la seg skremme av dette. Dersom man forbereder seg godt, er det ingen grunn til at man ikke skal klare å bestå prøven på første forsøk. Nedenfor følger noen gode råd på veien til å bestå teoriprøven.
Det kommer til stadighet nyhetssaker om rekordhøy strykprosent på teoriprøven. Det er mange ulike oppfatninger av hvorfor det har blitt så vanlig å stryke. Noen mener det er fordi prøven er relativt billig å ta, og at mange derfor tar seg råd til å ta den flere ganger fremfor å studere grundig. Andre mener det kan være nye måter å studere på, med blant annet bruk av apper, som gjør at kandidatene ikke tilegner seg nok kunnskap. En ting de fleste ekspertene er enige om, er at den høye strykprosenten ikke skyldes at teoriprøven er for vanskelig eller avansert. Det er to viktige poeng som veimyndighetene ønsker å gjøre folk oppmerksom på.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg